Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Bateriové vlaky najely téměř
sto tisíc kilometrů

 Trolejbusy pro Prahu dodá
turecká Bozankaya

 Bankovní kartou v Mostě
zaplatíme za rok a půl

 Počet cestujících ve Valmezu
překonal milion

Liberec má další unikátní historickou tramvaj

LIBEREC - Novou historickou tramvají se může pyšnit liberecký Boveraclub. Až z Rakouska byl dovezený vůz vídeňského typu, který byl vyroben v Čechách, konkrétně v roce 1913 ve vagónce ve Studénce.

Plně provozní historická tramvaj nyní čeká důkladná prohlídka a následně roční úpravy pro liberecký provoz. Už příští rok by mohla svézt cestující...


Nová historická tramvaj libereckého Boveraclubu (10. prosince 2024, DPMLJ)

Zaměstnanci Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou se zástupci Boveraclubu společně vyrazili do rakouského soukromého muzea v Marizellu pro nový exponát - původně vídeňský tramvajový vůz typu K č. 2329 vyrobený v roce 1913 ve vagónce ve Studénce. Mariazell je město ležící v rakouské spolkové republice Štýrsko. Návštěvníky vyhledávané soukromé muzeum nabídlo v květnu Boveraclubu tramvaj s tím, že mají ve svém muzeu málo místa a ve sbírce je tento typ vozu duplicitní.

Po několikaměsíčních jednáních tramvajový vůz nakonec zakoupil přímo dopravní podnik. Projekt byl podpořen z rozpočtu Libereckého kraje a na financování se podílelo Statutární město Liberec. Samotný převoz historického unikátu proběhl tento týden. Přeprava se uskutečnila prostřednictvím speciálního návěsu firmy GRUBER Logistics, na který je možné tramvaj natáhnout bez potřeby jeřábu.
Tramvaj byla při zkušebních jízdách v Mariazellu předvedena jako plně provozní, nyní ji čeká v Liberci důkladná prohlídka, a pak asi roční úpravy pro místní provoz.


Nová historická tramvaj libereckého Boveraclubu (9. prosince 2024, DPMLJ)

Tramvaj bude muset zároveň absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky. Záměr je uvést vůz do provozního stavu pro zvláštní jízdy na standardním rozchodu a zařazení do provozu v celé síti, nejen na úseku z vozovny do Lidových sadů, kde zůstává kolejová splítka obou rozchodů. V roce 2026 by mohla zasáhnout do příležitostného provozu na historických linkách a při jízdách na zakázku.

Vůz sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou připomíná jedenáctku libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky. Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj. Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň, v provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v dnes rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy.


Nová historická tramvaj libereckého Boveraclubu (9. prosince 2024, DPMLJ)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!