Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Turecká Bozankaya vyjíždí
zkušebně na linku 58

 Až dvacet nových trolejbusů
dorazí do Jihlavy

 Pro trať na Strahov
už DP hledá zhotovitele

 Hradec Králové se dočká
31 nových trolejbusů

Poslední Tornáda pendlují z Ostravy do Opavy

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Kdo se nestihl rozloučit s legendárními jednotkami řady 460, má možnost se s nimi svézt mezi Ostravou a Opavou. Kvůli výluce je České dráhy nasadily na část trasy rychlíků přes Krnov.

Podle Českých drah jde o zcela poslední pravidelné nasazení v běžném provozu. Až v závěru července dojezdí i tady, čeká je už pouze kovošrot...


Poslední jednotky řady 460 jezdí na Ostravsku (20. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

S jednotkami 460, které jsou přezdívány jako Tornádo, se České dráhy i veřejnost oficiálně rozloučila v polovině dubna, kdy pro dopravní nadšence připravila speciální jízdy, prohlídky i expres, který jednu ze souprav odvezl až do Chomutova. Tady je jednotka deponována v areálu Železničního depozitáře Národního technického muzea, kde do doby jejího odprodeje Národnímu technickému muzeu bude pracovníky Českých drah udržována v provozuschopném stavu. Velkolepá akce přilákala stovky zájemců, kteří se tak přišli rozloučit s jednou etapou na železnici. 

Provoz jednotek následně utichl, ale jen do druhé poloviny května, kdy začala dvouměsíční výluka mezi Opavou a Krnovem. Správa železnic tady opravuje železniční most a provádí další údržbu tratě. Zatímco klasické rychlíky od Olomouce končí právě v Krnově a dále do Opavy pokračují výhradně autobusy náhradní dopravy, České dráhy pro jednotky řady 460 připravily úplně poslední výkony, kdy nahrazují rychlíky linky R27 mezi Opavou a Ostravou. Během dne se tady střídají dvě jednotky, které se míjí na svinovském nádraží. Kvůli zpoždění bývá často míjení obou jednotek přesouváno operativně buď do Ostravy-Martinov nebo do Děhylova. 


Poslední jednotky řady 460 jezdí na Ostravsku (20. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Na trase mezi stanicemi Opava východ a Ostravou tak od 8.00 do 20.00 hodin pendlují dvě jednotky řady 460, které končí buď na svinovském nádraží nebo v centru na nádraží Ostrava-střed. Hned v první den výluky bylo jasné, že tato informace je veřejná, protože trať lemovali fotografové i dopravní nadšenci, kteří si nemohli nechat ujít ani svezení se tímto legendárním vlakem. Výluka na trati mezi Opavou a Krnovem potrvá do 26. července a díky tomu je tak ještě měsíc a půl čas si pořídit poslední fotky těchto vlaků v provozu. 

Oficiální ukončení provozu proběhlo letos na jaře

České dráhy měly na jaře ještě šest provozních jednotek, první z nich byly odstaveny už okolo Velikonoc, a v květnu už by měly všechny výkony obsluhovat jen nové jednotky RegioPanter. Poslední jednotky řady 460 pak zůstanou už jen jako záloha pro řešení mimořádných situací, například v případě vyššího správkového stavu plánovaných vozidel. Poslední jízdy se uskutečnily o víkendu od 19. do 21. dubna, kdy byly nejprve vystaveny jednotky v areálu olomouckého depa, v sobotu se konaly okružní jízdy a v neděli pak vyjel poslední expres z Moravy do Chomutova. 


Poslední jednotky řady 460 jezdí na Ostravsku (20. května 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Elektrické jednotky řady 460 byly určeny pro příměstskou dopravu ve velkých československých aglomeracích a v hustě osídlených oblastech. Jezdily například v severních Čechách, na osobních vlacích zajížděly z Ústí nad Labem do Prahy nebo do Lysé nad Labem, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku nebo v okolí Košic. Během svého provozu zavítaly např. do Vsetína nebo do Žiliny.
Jednotky řady 460 vyráběla Vagónka ve Studénce, elektrickou výzbroj dodávala továrna MEZ Vsetín. Prototyp byl vyroben v roce 1971 a sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Vyrobeno bylo 43 jednotek.

V provozu byly z počátku pětivozové vlaky se dvěma koncovými hnacími vozy a třemi vozy vloženými. Později se využívaly také čtyř- nebo třívozové jednotky. Pětivozová jednotka měla délku 122,5 metru a plně obsazená hmotnost 294 tun. Její kapacita byla 336 míst k sezení. Každý z motorových vozů měl hnané všechny čtyři nápravy a disponoval výkonem 1 000 kW. Jednotky bylo možné spojovat a ovládat ve vícečlenném řízení. Jedna z legendárních jednotek řady 460 bude zařazena mezi muzejní vozidla a doplní zachované muzejní pantografy řad 560 a 451.


Poslední jednotky řady 460 jezdí na Ostravsku (20. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Železnice teď

Kouty nad Desnou:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!