Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Nový RegioSpider v barvách
PID vyjíždí na tratě

 Prvních 14 trolejbusů
33Tr jezdí v Budějovicích

 Kopřivnické nádraží projde
opravou za miliony

 Lidé s v olomoucké MHD
od června připlatí

Trolejbusů 15Tr mělo nejvíc Ústí, nejmíň Brno

ČESKÁ REPUBLIKA - Definitivní ukončení provozu trolejbusů Škoda 15Tr přímo vybízí k ohlédnutí, kde všude tyto legendární vozy jezdily. Dá se říci, že kromě Prahy, Jihlavy a Opavy jezdily všude, kde trolejbusy provozují. 

Největší počet trolejbusů 15Tr jezdil v Ústí nad Labem, kde zároveň jezdily i nejdéle. Naopak nejméně jich jezdilo v Brně. Měla je ale i Ostrava, Plzeň nebo Zlín...


V Českých Budějovicích trolejbusy sloužily 34 let (29. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Kloubový trolejbus 15Tr konstrukčně vychází ze standardního typu 14Tr. Vůz typu 15Tr byl vyvinut v první polovině 80. let 20. století jako vůbec první československý článkový trolejbus. První dva prototypy vozu 15Tr byly vyrobeny v roce 1983. Po zkouškách u výrobce jezdil první prototyp v letech 1984 a 1985 ve zkušebním provozu v Plzni. Druhý prototyp byl rovněž zkoušen u výrobce a ve druhé polovině 80. let byl sešrotován. V letech 1987 a 1988 byly vyrobeny další tři prototypy, které už zasáhly do běžného provozu s cestujícími.

V Ústí nad Labem jezdily 15Tr nejdéle

Největším počtem trolejbusů 15Tr, které se postupně vystřídaly jako fungl nové nebo nakoupeny později jako ojeté z jiných dopravních podniků, se mohlo pyšnit severočeské Ústí nad Labem. Přímo z výrobní linky sem bylo v letech 1989 až 1994 dodáno 65 trolejbusů, další téměř dvě desítky pak byly odkoupeny v pozdějších letech jako ojeté pro potřebu obnovy ve své době zastaralého vozového parku. První trolejbusy 15Tr svezly cestující v roce 1989, poslední pak dojezdily na jaře loňského roku po nákupu nových parciální trolejbusů. 


Ústí nad Labem provozovalo nejvíce trolejbusů 15Tr (27. dubna 2012, Vlčoun/Filip Vlček)

Dopravní podnik města České Budějovice se pak řadí na druhou příčku co do počtu provozovaných vozů. Celkem jich tady jezdilo více než padesát, pořízeny byly v letech 1991 až 2004 a patří jim jedno prvenství. Právě trolejbusy 15Tr totiž zahajovaly na linkách číslo 14 a 17 třetí etapu trolejbusového provozu v Českých Budějovicích, linky tehdy spojovaly sídliště Máj a Vltava s centrem města. Ještě v loňském roce dopravní podnik uváděl, že má celkem 9 provozních trolejbusů, na poslední rozlučkové jízdy už byly vypraveny jen tři poslední. Provozní éra v Budějovicích byla v letech 1991 až 2025.

Ve Zlíně jezdily čtyři desítky 15Tr

Třetí příčku co do provozovaných trolejbusů 15Tr obsadila Dopravní společnost Zlín - Otrokovice, kam bylo v letech 1990 až 2003 nakoupeno celkem 40 kloubových trolejbusů typu 15Tr. Po jejich zařazení mohla Dopravní společnost Zlín - Otrokovice postupně vyřadit dosluhující kapacitní trolejbusy Škoda-Sanos. Poslední zástupce trolejbusů 15Tr ve Zlíně dojezdil v roce 2019. Historický trolejbus tohoto typu bychom dnes ve Zlíně hledali marně. Většina vozidel byla odprodána vesměs na Ukrajinu, pár vozidel pak skončilo ve šrotu.


Poslední 15Tr ve Zlíně dojezdily v roce 2019 (21. července 2015, Vlčoun/Filip Vlček)

S trolejbusy 15Tr se ale cestující v minulosti setkávali také v dalších městech. Například ostravský dopravní podnik provozoval celkem 11 trolejbusů. "První vůz evidenčního čísla 3503 byl převzat v roce 1989 ze Zlína, jednalo se o čtvrtý prototyp," uvedla tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová s tím, že poslední vozy byly vyřazeny v roce 2018. Dopravní podnik tehdy uspořádal rozlučkovou akci, kdy byl jejich provoz ukončen společně s posledními zástupci typu 14Tr. Celkem 16 kloubových trolejbusů typu 15Tr provozoval také Dopravní podnik města Hradce Králové. První z nich byl do provozu zařazen v roce 1988, jejich éra pak skončila relativně brzo již v roce 2012.

Deset stejných trolejbusů pak jezdilo také v Teplicích, v Ústeckém kraji jezdily kloubové trolejbusy 15Tr ještě v Chomutově a Jirkově. Tady s nimi byl v roce 1995 zahájen trolejbusový provoz a celkem jich ve vozovně bylo deponováno na 25 vozidel. V pravidelném provozu byly naposledy nasazeny na linku číslo 53 začátkem června 2018, následně se pak 30. června uskutečnila oficiální rozlučková jízda, symbolické ukončení a předání provozu novým trolejbusům. Rozlučkové akce se tehdy zúčastnil také dlouholetý řidič Jindřich Petráček, který byl mimo jiné jeden z iniciátorů celé rozlučky.


Trolejbus 15Tr jezdily v Chomutově od roku 1995 (18. července 2012, Vlčoun/Filip Vlček)

Relativně velkým počtem trolejbusů disponovala také Plzeň, pod hlavičkou Plzeňských městských dopravních podniků tady jezdily celkem tři desítky kloubových trolejbusů 15Tr. "V Plzni jsme provozovali trolejbusy typu 15Tr a 15TrM evidenčních čísel 414 a 461 až 478. Dále v Plzni jezdil v roce 1985 na zkouškách druhý prototyp ev.č. 500," zmínil tiskový mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro. Slavnostní ukončení provozu trolejbusů 15TrM v Plzni se uskutečnilo dne 20. prosince 2012 s vozem evidenčního čísla 473.

V Brně jich jezdilo překvapivě jen osm

Co do výčtu měst, kde byly provozovány trolejbusy Škoda 15Tr, už zbývá pouze jihomoravská metropole Brno. I když zdejší trolejbusoví síť je největší ze všech trolejbusových provozu v České republice, zdejší dopravní podnik provozoval celkem osm trolejbusů tohoto typu. První z nich byl do provozu zařazen v roce 1990. I tady díky obnově vozového parku a nákupu nových trolejbusů došlo k vyřazení posledních kusů, a to v červnu 2023 během velkolepé rozlučkové akce ukončující provoz vysokopodlažních trolejbusů a autobusů.


Dopravní podnik v Brně měl celkem 8 'patnáctek' (4. března 2015, Vlčoun/Filip Vlček)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!