Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Nový RegioSpider v barvách
PID vyjíždí na tratě

 Prvních 14 trolejbusů
33Tr jezdí v Budějovicích

 Kopřivnické nádraží projde
opravou za miliony

 Lidé s v olomoucké MHD
od června připlatí

Patnáctky jako retrovozy někde občas vyjíždějí

ČESKÁ REPUBLIKA - Ačkoliv v běžném provozu se s trolejbusy Škoda 15Tr od soboty 3. května nesvezeme už ani v Českých Budějovicích, řada dopravních podniků si tyto legendární vozy ponechala jako historické. 

Tu správnou retro náladu si tak je možné vychutnat například v Brně, Ústí nad Labem nebo v Budějovicích, v dalších městech 15Tr na renovaci čeká...


Historický trolejbus 15Tr mají například v Brně (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Ačkoli jich v Brně, které je označováno za největší trolejbusový provoz v České republice, jezdilo pouze osm, právě tady si jeden klouobvý trolejbus 15Tr jako historický zanechali. Vůz s evidenčním číslem 3502, který se náročné rekonstrukci s cílem uvedení do stavu v době dodání do Brna podrobil v letech 2017 až 2018, zařadil do bohaté sbírky retrovozidel v závěru roku 2018. Během renovace prošel vůz kompletním odstrojením, otryskáním, karosářskými pracemi, následným lakováním a zapojením elektroniky. V současné době bývá nasazován vcelku pravidelně během sezónních jízd historických vozidel nebo například na linky k areálům dopravního podniku, kde probíhají dny otevřených dveří. 

Zachovalý historický trolejbus 15Tr, který je nasazován jen při zvláštních příležitostech, mají také v Českých Budějovicích. Jde o vůz oznbačený evidenčním čísle 01 z roku 1991, který si dopravní podnik ponechal ve stavu bez modernizačních prací. Cestující jej poznají velmi jednoduše. Kromě klasického původního nátěru za čelním sklem totiž linku neoznačují digitální informační panely, ale klasické plechové nebo plastové cedule. Stále častěji pak zaznívá názor, že by si dopravní podnik měl ponechat také trolejbus s typickým zeleno žluto bílým nátěrem přezdívaný jako Teherán. 


Historický trolejbus 15Tr v Českých Budějovicích (2. května 2021, DPMČB/archiv)

Prakticky letošní novinkou je obnovení výpravy dvou trolejbusů 15Tr v Ústí nad Labem, které jsou v rámci akce Historická neděle nasazovány jednou za dva týdny na běžné trolejbusové linky. V loňském roce se akce během několika víkendů setkala s úspěchem, a tak je dopravní podnik zpravidelnil a od jara do podzimu tak každou druhou neděli vypravuje historické trolejbusy a autobusy. Pro tyto účely jsou zatím zachovány trolejbusy ev.č. 553 a 567. S jako budoucím historickým vozem se stále počítá také s trolejbusem ev.č. 501 odstaveným před deseti lety, renovační práce na něm ale neprobíhají. 

Dva historické trolejbusy 15Tr pak má také Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Jeden vůz s ev.č. 008 prošel generální opravou v roce 2019 a bylo na něm vyměněno vše, co bylo během provozu modernizováno, takže trolejbus byl vrácen do původního stavu, včetně zbarvení. Druhý trolejbus byl opraven zvenku a byl také uveden do původního nátěru. Dopravní podnik jej má k dispozici jako servisní vozidlo v zimě především pro odmrazování trolejového vedení. Typickým znakem tohoto trolejbusu ev.č. 002 je oranžový maják na čele vozu. 


Zrenovovaný trolejbus 15Tr v Chomutově (5. prosince 2016, Vlčoun/František Živnůstka)

V některých dalších městech mají historický trolejbus 15Tr zachován v dílnách, ale nejsou provozní. Typickým příkladem je například Dopravní podnik Ostrava, který po ukončení provozu trolejbusů 15Tr v roce 2018 si jeden vůz ponechal ve sbírce retrovozů. "Tento typ trolejbusu patří i do naší sbírky historických vozidel. Jde o vůz evidenčního čísla 3510, který je neprovozní," potvrdila dříve tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová. A jednu 'patnáctku' mají také v Teplicích. "V současnosti není v provozním stavu, ale je velmi zachovalý. V budoucnu bychom ho chtěli jako historický vůz příležitostně provozovat, ale není o tom ještě rozhodnuto," upřesnila pak tisková mluvčí teplické radnice Adina Sedláková.

Plzeňské městské dopravní podniky si zachovaly třetí prototyp trolejbusu 15Tr ev.č. 501. Tento vůz po repasi v Plzni zůstal a byl zařazen pod evidenčním číslem 414. "Jde o nejstarší dochovaný vůz svého typu, provozujeme jej v rámci vybraných jízd historických vozidel pro veřejnost. Je možné si jej objednat i na soukromou jízdu," uvedl tiskový mluvčí Plzeňských dopravních podniků René Vávro s tím, že podrobnější informace o možnosti pronájmu zájemci najdou na webových stránkách dopravních podniků.


Renovovaný historický trolejbus v Plzni (4. srpna 2018, PMDP/archiv)

Otázka zachování historického trolejbusu 15Tr v Hradci Králové pak nabrala v loňském roce jiný spád. Původně se počítalo s tím, že si zdelší dopravní podnik zachová vůz Škoda 15Tr02 evidenčního čísla 77/III vyrobený v roce 1990. Při podrobnější kontrole ale bylo zjištěno, že vůz měl silně zkorodovaný nosný rám, kvůli čemu nebylo možné o rekonstrukci vůbec uvažovat. Proto byly v loňském roce odkoupeny dva trolejbusy shodného typu z Ústí nad Labem, jednalo se totiž zároveň o původní vozidla provozované v Hradci Králové.

Trolejbusy byly původně 13. října 1995 zakoupeny a uvedeny do provozu v Hradci Králové, následně byly 15. června 2011 odprodány do Ústí nad Labem, kde sloužily třináct let. Po jejich vyřazení pak byly dva trolejbusy ústeckých evidenčních čísel 576 a 577 dne 25. března odkoupeny zpět do Hradce Králové. Po loňských oslavách výročí 75 let trolejbusů v Hradci Králové, kde se bylo možné s vozem ev.č. 83 svézt, pak vozy zatáhly do vozovny a začala jejich renovace. Trolejbus ev.č. 82 je zdrojem náhradních dílů pro renovovaný trolejbus ev.č. 83, práce potrvají ještě zhruba dva roky. 


Trolejbus ev.č. 83 v Hradci Králové před renovací (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!