Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Škody na železnici
půjdou do stovek milionů

 Elektrobusy se rozjedou
ve Frýdku-Místku

 Konvoj Ostravou připomněl
výročí 130 let provozu MHD

 Na lince do Kralup jezdí
již čtyři RegioPanteři

Provozovna Všebořice

Provozovna Všebořice je zázemím vozů trolejbusové trakce. Zajímavé ovšem je, že ač byl trolejbusový systém do provozu uveden v červenci roku 1988, na vozovnu si Ústečané museli počkat, a to takřka dva a půl roku.

Ale začněme postupně. Trolejbusová vozovna se nachází na konci Masarykovy ulice, za obratištěm Všebořice, na které je napojena. Co tomu ale předcházelo?


Zázemí správy vrchního vedení. Foceno 18. září 2007.

V osmdesátých letech minulého století bylo rozhodnuto: V Ústí nad Labem, kde dosud "vládly" výhradně autobusy vypravované z provozovny Předlice, budou jezdit trolejbusy. V té době trolejbusy jezdily například v sousedních Teplicích.

Není na škodu zmínit, že první plány počítaly s propojením obou trolejbusových systémů. Tato myšlenka se naposledy objevuje přibližně v roce 1995, poté je z ní upuštěno.


Odstavené trolejbusy 15TrM 558 (v pozadí) a 22Tr 602 v hale. Foceno 18. září 2007.

Pro tehdy nový provoz - trolejbusy - proto byla hledána lokalita zázemí pro správu, údržbu, opravy a deponaci vozů. Předlická vozovna se nejevila jako příliš šťastné řešení, a proto byly posuzovány další a další varianty.


Trolejbus 15Tr ev.č. 555 v hale vozovny Všebořice. Foceno 18. září 2007.

Mezi vybranými místy pro vozovnu byla například také Severní Terasa. Tady se ale proti postavil Místní národní výbor. Dopravní podnik tak hledal dál.


Trolejbus se zbytky celovozové reklamy v hale. Foceno 18. září 2007.

Nicméně po měsících jednání bylo hledání šťastné. "Zcela nová vozovna bude stát ve Všebořicích u stejnojmenné konečné zastávky," jásali tehdejší zastupitelé dopravce i města. Ovšem i tohle řešení mělo své "ale"...


Vjezd do haly vozovny (zleva: Stopa 4, Stopa 3, Stopa 2, číslo 1 má objízdná stopa). Foceno 18. září 2007.

Její stavba začala ve stejném období, jako výstavba prvních trolejbusových tratí Severní Terasa - Mírová - V Rokli, V Rokli - Stříbrníky a V Rokli - Malátova - centrum - Holoměř - Všebořice. Ještě dva roky po zahájení trolejbusové dopravy v Ústí nad Labem byly trolejbusy, a to i kloubové, deponovány v provizorní smyšce Severní Terasa. Vážnějš opravy pak byly řešeny odtahem do předlických garáží.


Trolejbusy na odstavné ploše jsou připraveny na noční 56 a 53. Foceno 18. září 2007.

Se zpožděním svezl také trolejbus první cestující. Linka 56, zprvu ve špičkách doplňována autobusy z důvodu nedostavěné měnírny ve vozovně, sem cestující dovezla až 3. července 1989, tedy rok od zahájení trolejbusové dopravy.


Při Dni otevřených dveří si mohli zájemci fotit cokoli. I trolejbus vedle mycí linky. Foceno 18. září 2007.

Vozovna skrývá hned několik objektů. Nejdůležitějším je dvojlodní hala oprav se třemi průjezdnými stopamy doplněná o další čtyři nepřipojené k síti. V areálu, blíž k výjezdu, má své působiště také správa vrchního vedení se svými plošinami a dalším zařízením. Součástí areálu je také myčka a v horní části areálu též výpravna.


Odstavená Tatra čeká ve vozovně na případný výjezd. Foceno 18. září 2007.

Odstavná plocha skýtá prostor pro deponaci až stovky trolejbusů typu 15Tr (respektive 22Tr, 25Tr), je na ní zavěšeno celkem 7 stop, které jsou propojeny výhybkami. Řidiči tedy nemusí sběrače překlápet ručně.


Trolejbus evidenčního čísla 532 ještě s reklamou na místní tisk. Foceno 19. září 2007.

Z vozovny denně vyjíždí cirka šedesát vozů na trať Všebořice - Holoměř díky napojení hned v prostoru smyčky Všebořice. Původní vjezd do vozovny byl zřízen v severovýchodní části trolejbusvého obratiště, ale po dokončení komunikačních úprav Masarykovy ulice v roce 1993 byl hlavní vjezd přeložen právě na současné místo.


Odstavá plocha s trolejbusy. Foceno 2. února 2011.

Vozovna vypravuje vozy na všechny trolejbusové linky denního i nočního provozu. V případě plánovaných výluk jsou pak určené kurzy nahrazeny autobusy, které na linku najíždí přímo z provozovny Předlice.


Odstavené ústecké trolejbusy s hradeckými v pozadí. Foceno 2. května 2011.

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!