Jihočeská kraj: Pendolino frčí už měsíc do Budějovic
JIHOČESKÝ KRAJ - První měsíc provozu prokázal kvalitu vlaků Pendolino i bezproblémový provoz rychlostí až 200 km/h na české železnici. Cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně dvou plánovaných zastávek zvládlo nejrychleji za 85 minut průměrnou rychlostí 116 km/h. Bylo to dokonce navíc o 10 minut méně, než určuje jízdní řád...
"Pouhý měsíc provozu Pendolina z Prahy do Českých Budějovic je krátká doba na komplexní hodnocení, ale už teď se ukazuje vyšší zájem cestujících o tyto spoje a zároveň i to, že na české infrastruktuře lze s našimi vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Pendolino naplno využívá technologii naklápění vozové skříně. Díky tomu může projet rychleji trať z Prahy do Bystřice u Benešova s mnoha malými oblouky a jinak nižší rychlostí, ale také na dvou přímějších úsecích dosáhnout rychlosti až 200 km/h.
Spoj IC Pendolino do Českých Budějovic je pokračováním vlaku z Ostravy. V Praze má za sebou už více než 350 kilometrů, přesto z 31 jízd na jih Čech jich bylo 23 včas. "V 15 z 31 dní dokázalo Pendolino zvládnout cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně obou plánovaných zastávek za méně než 95 minut a rekordní čas byl dokonce o 10 minut kratší oproti plánované jízdní době. Také v opačném směru dokáže jet Pendolino rychleji a do Prahy dorazilo v devíti případech pár minut před plánovaným příjezdem," dodal náměstek generálního ředitele Jiří Ješeta.
Vyšší rychlost i díky naklápěcícm skříním
Statisticky dorazilo Pendolino z Prahy do Českých Budějovic včas v 72 procentech jízd a v opačném směru byl včasný příjezd v 96 procentech. Jízda včas je v rámci tolerance do 5 minut. Největší časovou úsporu dosahují Pendolina mezi Prahou a Táborem, kde díky naklápění vozové skříně dosahují ve srovnání s klasickou soupravou vyšší rychlosti, a to až 200 km/h. Naopak velmi ostré jízdní doby jsou mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, kde dochází ke zdržení vlaků o 2 až 3 minuty. Skutečně dosažené jízdní doby Pendolin mezi výchozí a cílovou stanicí ale dokazují, že plánovaných 95 minut je s dostatečnou rezervou. V jízdním řádu 2026 tak dojde především k úpravám časů příjezdů a odjezdů do jednotlivých zastávek po cestě.
Pendolino v Českých Budějovicích. Foto: České dráhy.