Zlín už má nejmodernější vozový park v ČR
ZLÍN - Do dvou let byla rozprostřena dodávka 25 nových trolejbusů do Zlína. V závěru loňského roku byl do vozovny dodán poslední z vozů. Šlo o trolejbus Škoda 27Tr Solaris, který obdržel nejvyšší evidenční číslo 461.
Část vozů je vybavena klimatizací salonu pro cestující nebo dokonce dieselagregátem, který umožní jízdu i bez proudu...
Jeden ze zkoušených vozů v Plzni (25. února 2014, Škoda Electric).
Právě prosincovou dodávkou se završila velká dodávka trolejbusů, která získala pětasedmdesátiprocentní dotaci z evropských fondů v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava. "Díky tomuto velkému projektu dotovanému v rámci ROP nyní jezdí na našich linkách 25 nových trolejbusů, což je téměř polovina trolejbusového vozového parku," uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.
Podle Kocháně by si dopravce tak rozsáhlou obnovu vozového parku během dvou let nemohl dovolit. "Snažili jsme se maximálně využít příležitosti, která zde existovala, a která se možná v takové podobě a v takovém rozsahu už nebude opakovat," dodal s tím, že pro cestující to znamená zvýšený komfort přepravy, protože všechny nové trolejbusy jsou nízkopodlažní a patnáct z nich je navíc vybaveno klimatizací.
Kloubák za 14,5 milionu, sólo o tři miliony méně
Průměrná cena kloubového trolejbusu činí 14,5 milionu korun, sólo trolejbus přijde asi na 11,4 milionu korun. Výrobce poskytuje na nový trolejbus záruku v trvání 36 měsíců. Životnost trolejbusu je plánována na 13 let.
Vozy musely najezdit desítky kilometrů zkušebně (25. února 2014, Škoda Electric).
Na linky MHD vypravuje DSZO v současnosti již asi 98 procent nízkopodlažních vozidel, o víkendech a svátcích dokonce 100 procent. Zbývající středopodlažní trolejbusy jsou nasazovány pouze na kratší služby a jako náhrada za nízkopodlažní trolejbusy v servisu.
Spolupráci si chválí také plzeňská Škodovka. "Díky flotile nových škodováckých trolejbusů má nyní Zlín jeden z nejmodernějších vozových parků v České republice. Jedná se navíc o vůbec první české město, které část trolejbusů vybavilo klimatizací salonu pro cestující," uvedl Radek Kapr, manažer prodeje Škody Electric.
Nízkopodlažnost, kneeling i dieselagregát
Trolejbusy pro Zlín jsou plně nízkopodlažní, snazší nástup a výstup pasažérů v zastávkách je usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře. Škoda Electric navíc vybavila deset vozidel pomocným dieselagregátem a poloautomatickými sběrači proudu, tyto vozy tedy mohou jezdit i v místech bez trolejového vedení.
Patnáct vozů je kloubových (25. února 2014, Škoda Electric).
Kromě Zlína jezdí trolejbusy ze Škodovky i v dalších dvanácti městech České republiky, například v Českých Budějovicích, Hradci Králové nebo v Plzni. Škodovácké trolejbusy jsou vyráběny v souladu s požadavky na udržitelný rozvoj tak, aby způsobovaly menší znečištění a vykazovaly vyšší energetickou účinnost.
V letech 2013–2014 pořídila DSZO 25 nových trolejbusů v tomto členění:
• 6 kusů Škoda 24 Tr (Irisbus, sólo vůz s dieselagregátem) | ev.č. 215 - 220,
• 4 kusy Škoda 25 Tr (Irisbus, kloubový vůz s dieselagregátem) | ev.č. 410 - 413,
• 4 kusy Škoda 26 Tr (Solaris, sólo vůz s klimatizací) | ev.č. 251 - 254,
• 11 kusů Škoda 27 Tr (Solaris, kloubový vůz s klimatizací) | ev.č. 451 - 461.
Některé mají dieselagregát či klimatizaci (25. února 2014, Škoda Electric).