Bohumín: Požár zničil stavědlo a zastavil vlaky
BOHUMÍN - Šest jednotek hasičů, tři ohniska požáru, předběžná škoda 100 milionů korun a desítky odkloněných vlaků. To jsou výsledky středečního večerního požáru ústředního stavědla v Bohumíně.
Zatímco vyšetřovatelé zkoumají možné příčiny požáru, železniční dopravci operativně řeší odklony vlaků a náhradní autobusy...
Požár v hale opravy kolejových vozidel (10. února 2016, HZS Moravskoslezského kraje).
K požáru v budově ústředního stavědla u bohumínského nádraží byli hasiči přivoláni ve středu večer. Do Bohumína přijely tři jednotky Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze stanic Bohumín, Orlová a Karviná, společně s nimi dvě bohumínské jednotky dobrovolných hasičů a také hasiči Správy železniční dopravní cesty.
Prvotní informace hovořily o tom, že hoří v prostoru bohumínského nádraží. "Hasiči postupně zjistili, že hoří na třech místech mimo nádraží, a sice v objektu hlavního stavědla, ve velké hale, kde se opravují kolejová vozidla, a ve venkovním prostoru chráničky elektrorozvodů," doplnil tiskový mluvčí hasičů Petr Kůdela s tím, že na hlavním stavědle hořelo v místnosti s rozvaděči a v opravárenské hale rozvody kabeláže ve výšce 10 metrů.
Vyšetřovatelé u stavědla, které bylo velmi poškozeno (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).
Požár ihned vyřadil z provozu kompletní ovládání nejen stanice Bohumín, ale také přilehlých úseků. Ve stanicích nefunguje zabezpečovací zařízení, informační systémy pro cestující a nefungují ani železniční přejezdy nebo ovládání výhybek. Správa železniční dopravní cesty se v průběhu čtvrtečního odpoledne vrhla na uzamčení výhybek tak, aby bylo možné co nejdříve alespoň částečně obnovit provoz vlaků.
S ohledem na velikost škody předpokládáme výrazné omezení provozu v řádu více dní. "České dráhy z důvodu této mimořádnosti, která ovlivňuje mezinárodní dopravu na Slovensko i do Polska, ale také vnitrostátní dálkovou i regionální dopravu, připravily řadu opatření," uvedla tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Ústřední stavědlo po požáru je zcela zničené (11. února 2016, HZS Moravskoslezského kraje).
Za mezinárodní vlaky je v úseku z Karviné přes Bohumín do Ostravy hlavního nádraží zavedena náhradní autobusová doprava, přičemž v Ostravě není zajištěna návaznost z autobusů na vlaky.
Náhradní dopravu zajišťují autobusy kyvadlově
Všechny spoje SC Pendolino, které obvykle jezdí z nebo do Bohumína, jsou v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží odřeknuty. Vlaky kategorie Expres s EuroCity z Prahy do Žiliny a vlaky SuperCity z Prahy do Košic jsou v úseku mezi Ostravou a Českým Těšínem vedeny odklonem přes Havířov. Za úsekem odklonu mohou vlaky nabrat až 15 minut zpoždění. Cestující z Karviné mohou využít kyvadlovou náhradní dopravu do stanice Ostrava hlavní nádraží, nebo bez doplatku jízdného využít vlaky přes Havířov.
Cestující jsou přepravováni náhradními autobusy (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).
Rychlíky z Brna do Bohumína jsou mimořádně ukončeny ve stanici Ostrava hlavní nádraží. "Vlaky budou nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Ostrava hlavní nádraží - Bohumín a zpět, vlaky ve směru Ostrava - Brno nečekají v Ostravě na přípoj od autobusů ze směru Bohumín," upozornila Kateřina Šubová.
Mezinárodní vlaky EuroCity z Varšavy přes Ostravu a Břeclav do Vídně jedou v úseku Katowice - Ostrava hlavní nádraží odklonem přes Chalupki. Vlaky proto nezastavují ve stanici Tychy, Pszyczyna, Zebrzydowice a Bohumín.
Náhradní dopravu zajišťují autobusy několika dopravců (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).
Osobní vlaky jedoucí přes Bohumín jsou odřeknuty a nahrazeny náhradní autobusovou dopravou vedenou v trase Karviná hlavní nádraží - Dětmarovice - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží. Od zahájení denního provozu v pátek 12. února bude provoz kyvadlové dopravy zahájen prvními spoji ve 4.15 hodin z Karviné i Ostravy s tím, že provoz bude dále organizován v patnáctiminutovém intervalu.
Zastávka Dolní Lutyně není autobusy obsluhována, místo toho autobusy zastavují v autobusové zastávce Dolní Lutyně, Na kopci. "Dále ještě bude veden náhradní autobus ze stanice Bohumín do stanice Ostrava hlavní nádraží jako návaznost pro R 848 z Bohumína ve 4.10 hodin," dodala Kateřina Šubová.
Info o mimořádnosti je vylepeno na dveřích nádraží (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).
Zatímco včera byly některé spoje Pendolina nahrazeny jednotkami Railjet a CityElefant, dnes už budou Pendolina nasazena v plném počtu. Ještě v průběhu včerejšího dne se totiž podařilo pracovníkům Správy železniční dopravní cesty zajistit přesun souprav z bohumínského depa, aby mohly být využity v provozu.
Omezení se týká také dalších dopravců
Ačkoli vlaky RegioJet do Bohumína nejezdí, dá se očekávat zvýšená frekvence provozu na alternativní trase přes Havířov, což může vést k drobným zpožděním žlutých vlaků. "To je jediný dopad, který by událost měla na náš provoz," uvedl tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Tisková mluvčí Leo Expressu Petra Valentová sice na mail ani na telefonáty nereagovala, nicméně informace o odklonech spojů dopravce uvedl alespoň an svých webových stránkách s tím, že v úseku Ostrava-Svinov - Karviná je zavedena náhradní autobusová doprava.
V Bohumíně autobusy zastavují před staniční budovou (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).
Už od včerejšího rána zjišťují vyšetřovatelé Hasičského záchranného sbou Moravskoslezského kraje, jimi pozvaní kolegové z Technického ústavu požární ochrany v Praze, Policie ČR a zástupci drážních subjektů možnou příčinu vzniku požáru na třech místech zabezpečovacích a rozvodných zařízení pro vlakovou dopravu v sousedství železniční stanice v Bohumíně.
"Pořizují fotodokumentaci, odebírají vzorky z požářišť, za denního světla hodnotí situaci. Je velmi pravděpodobné, že vzhledem k závažnosti bude příčina vzniku požáru nejdříve známa až v řádu dní či dokonce týdnů," uvedl mluvčí hasičů Petr Kůdela. Podle dosavadních informací je ale vyloučena technická závada.
Informační portál Vlčoun.cz bude situaci sledovat a další informace přinese v průběhu dnešního večera.
Náhradní doprava u ostravského hlavního nádraží (11. února 2016, Ondřej Kašpárek).