Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Brno spustí prázdninové
kurzy pro řidiče tramvají

 Sezona turistických vlaků
u Prahy byla zahájena

 Ústí definitivně ukončilo
provoz trolejbusů 15Tr

 Rekonstrukce nádraží
na Teplicku skončily

TÉMA: Města chtějí rozvíjet tramvajové tratě

ČESKÁ REPUBLIKA - Ze sedmi měst, které provozují tramvajovou dopravu, plánují v nejbližších letech rozvoj sítě v šesti z nich. Novou trať jako sůl potřebují například v Plzni či Brně, naopak v Mostě od záměru zatím ustoupili.

/TÉMA/ Nejblíže realizaci vyjma hlavního města je pravděpodobně krátké prodloužení do Nových Sadů v Olomouci následované Plzní a Brnem...


Stříhání pásky u nových tratí bude i v dalších letech (22. října 2023, DPP/Petr Hejna)

Tramvajová doprava tvoří v řadě českých měst páteřním systémem, který spojuje centrum s největšími sídlišti na okrajích měst. Zatímco především v minulosti byla řada provozů zrušena a nahrazována například trolejbusovými linkami, v jiných městech na tramvaj vsadili a prosazovali a nadále prosazují jejich rozvoj. V rámci České republiky se cestující mohou svézt na několika stovkách kilometrů tramvajových tratích v sedmi městech. 

Například v Plzni by měla být zahájena výstavba nové tramvajové tratě na sídliště Vinice do dvou let. Zatímco v Praze byl loňský rok bohatý na zprovozňování nových tratí a tramvaje začaly jezdit na třech nových úsecích, letos se nových tramvajových kolejí nedočkáme. Až příští rok bude zprovozněna nová trasa přes Dvorecký most, která by měla zamíchat z řadou linek. V roce 2027 pak přibude nová tramvajová trať na Kamechy v Brně, do té doby bude v průběhu letošního roku dokončena smyčka u vozovny v Pisárkách. Naopak v Mostě z ekonomických důvodů pak z výstavby nové tramvajové tratě sešlo. 


V Olomouci plánují stavbu 300 metrů dlouhé tratě (6. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Hanácká metropole připravuje prodloužení tramvajové tratě na Nové Sady. "V počáteční fázi přípravy je prodloužení trati Nové Sady, Povel o dalších přibližně 300 metrů a vybudování točny tramvají," uvedla tisková mluvčí olomouckého dopravního podniku Anna Sýkorová. Olomoucká radnice začala s výkupem prvních pozemků potřebných pro závěrečné prodloužení tramvajové tratě ze stávající zastávky U Kapličky na novou konečnou zastávku Nové Sady s cílem mít všechny ve svém majetku do konce letošního roku. Jejich získání je totiž podmínkou pro vydání stavebního povolení. 

Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo

"Pro třetí etapu už máme hotovou projektovou dokumentaci pro územní řízení i vydané územní rozhodnutí. Zbývá nám tedy dokončit výkup pozemků, které pro stavbu potřebujeme. První potřebnou část se nám podařilo vykoupit za 3000 korun za metr čtvereční, což je o něco více, než je cena obvyklá, ale stále v normě, pokud se jedná o výkup pozemku pro stavbu ve veřejném zájmu," vysvětlil investiční náměstek primátora města Olomouce Miloslav Tichý. Na konečné vznikne dvoukolejné koncové obratiště se sociálním zařízením řidičů včetně odstavení a otáčení autobusů v obratišti. Celkové náklady na stavbu by měly být přibližně 130 milionů korun, přičemž převážná část nákladů má být hrazena prostřednictvím evropských fondů.


Novou trať na sídliště Vinice plánují v Plzni (22. února 2018, Vlčoun/Jakub Klimeš)

Západočeská Plzeň připravuje projekt rozšíření tramvajové tratě na sídliště Vinice. "Aktuálně je město Plzeň ve fázi dokončené studie, probíhá zpracování projektové dokumentace, předpoklad vydání stavebního povolení je v listopadu 2024, předpokládaný termín zahájení prací je únor 2026," uvedla tisková mluvčí plzeňské radnice Barbora Hájková s tím, že podmínkou bude přidělení evropské dotace. Výstavba sídliště Vinice, kam má nová trať vést, byla v roce 1990 zastavena společně se záměrem na obsluhu sídliště tramvajovou dopravou. Území tak obsluhuje velmi frekventovaná autobusová linka číslo 41. Celá trasa uvažované tramvajové trati v ulici Na Chmelnicích je však územně připravena na vložení kolejí. 

"Tramvajová trať na Vinice bude mít délku 1,5 kilometru. Její začátek bude za zastávkou Zoologická zahrada a pak povede ve středním dělícím pásu ulice Na Chmelnicích až na konečnou situovanou za křižovatkou s ulicí Znojemská. Konečná bude úvraťová, a proto se počítá s nasazením obousměrných tramvajových vozů," uvedl náměstek plzeňského primátora Michal Vozobule. Na Vinicích budou umístěny čtyři tramvajové zastávky, které budou obsluhovat spoje nové linky číslo 3. Druhá konečná linky číslo 3 bude na Mikulášském náměstí, kde je již dnes možné otáčet tramvajové vozy ulicemi Sladkovského a Radyňskou. Radyňská ulice projde modernizací a za budovou gymnázia bude doplněna odstavná kolej, aby se vozy linek 2 a 3 mohly míjet.


Ostravský dopravní podnik chce tramvaje do Poruby (23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Hojně diskutovaná je výstavba nové tramvajové tratě v ostravské části Poruba. Ta má jak své zastávce, tak daleko hlasitější odpůrce. Zatímco první myšlenka na novou tramvajovou trať se objevila v šedesátých letech, myšlenka v roce 2014 ožila. Jednak proto, že ani po více než 45 letech existence tohoto sídliště zde stále není k dispozici přímé spojení s centrem města, ale i proto, že kvůli narůstajícímu počtu automobilů se zde neustále zhoršuje i dopravní situace. Dopravní podnik proto dokončil příslušné průzkumy, studie a vypracoval podklady potřebné pro oznámení záměru o posuzování vlivu dostavby tramvajové tratě v Porubě na životní prostředí. 

Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo

"Po rozhodnutí krajského úřadu ve věci vlivu stavby na životní prostředí bude záměr dostavby tramvajové tratě v Porubě předložen vedení města. Každé město, které chce být perspektivní, využívá kolejovou dopravu jako efektivní řešení mobility občanů. Tramvaje jsou páteří veřejné hromadné dopravy v Ostravě. Pro tuto lokalitu je právě toto řešení obzvláště potřebné, což potvrzuje i dopravní model, který je součástí aktuálních podkladů EIA," popsal předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys s tím, že díky této investici může dopravní podnik dobudovat chybějící infrastrukturu. V průběhu února se pak připravuje zprovoznění nové internetové stránky k dostavbě tramvajové tratě v Porubě.


Mostecké tramvaje nová trať zatím nečeká (26. března 2021, Vlčoun/František Živnůstka)

Také severočeský Most prověřoval možnosti rozšíření stávající tramvajové infrastruktury, nakonec ale ze záměru sešlo. Radnice měla zájem na vybudování nové tramvajové tratě, která by propojila centrum města s největším sídliště Kahan, kde by tramvajová linka obsloužila lokalitu městských částí Výsluní, Liščí Vrch a Skřivánčí Vrch. Tramvaj by se tak dostala k dalším přibližně 25 tisícům obyvatel. Projekt tramvajové tratě počítal s několika variantami, město se ale přiklánělo k okružní verzi. Nová tramvajová trať by se odpojila od Třídy Budovatelů u mosteckého Centralu. 

"Realizací záměru rozšíření tramvajové dopravy v Mostě do hustě zalidněných sídlišť by logicky pokračoval rozvoj kapacitní a ekologické tramvajové dopravy do míst s nejvyšší přepravní poptávkou v celé provozované síti MHD," uvedl před několika lety tehdejší primátor Mostu Jan Paparega. Ačkoliv vedení města tramvajovou trať prosazovalo, nakonec její vznik mostečtí zastupitelé v roce 2021 zavrhli z důvodu nejistoty v otázce financování výstavby. Pokud by totiž došlo ke schválení stavby, jednalo by se o největší investici v novodobé historii města. 


V Brně tramvaje vyjedou za tři roky na Kamechy (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

To o velký kus dál jsou naopak v Brně, kde získala územní rozhodnutí stavba prodloužení tramvajové trati na Kamechy. "Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí a rozrůstá. Prodloužení tramvajové trati bude znamenat přímé spojení z centra města a navýšení kapacity spojů. Předpokládáme, že bychom mohli začít stavět už na konci roku 2024, a pokud vše půjde podle plánů, první tramvaje by tudy mohly projet o tři roky později, tedy v roce 2027," uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Půjde o společnou investici města a dopravního podniku, který se bude ucházet o dotaci ve výši 2,4 miliardy korun z Operačního programu Doprava 2021 - 2027.

Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo

Nová tramvajová trať dlouhá 1420 metrů se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále raženým tunelem o délce 320 metrů pod ulicí Říčanskou. Trať zakončí nová smyčka u křižovatky ulice Hostislavova a Kamechy. Celý úsek bude plně bezbariérový, vybavený moderními technologiemi jak pro řízení dopravy, tak i pro snazší orientaci a pohyb cestujících. Vzniknou tři nové tramvajové zastávky. Tím ale rozvoj tramvajové dopravy neskončí, dopravní podnik i město mají v zásobě další tramvajové tratě. 


Praha chystá nebo staví hned několik nových tratí (22. října 2023, Vlčoun/Martin Röslein)

Největší boom plánuje hlavní město, které by chtělo do roku 2030 zprovoznit nebo alespoň zahájit výstavbu necelých dvou desítek nových tramvajových tratí. "Tramvaje mají městotvorný vliv a jejich rozvoj v Praze vnímám jako zásadní z hlediska zlepšování dopravní dostupnosti nových čtvrtí," řekl Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní rozvoj. V nejbližší době by se tak měli cestující dočkat jako první tramvajové tratě na Dvoreckém mostě, jehož zprovoznění se posunulo na rok 2025. Tramvajové linky čeká řada změn, trasy upraví také autobusové spoje. Město ovšem v samotném centru plánuje také další stavby tramvajových tratí, jako například na horní části Václavského náměstí.

Nyní se také zpracovává dokumentace pro územní řízení pro revoluční tramvajovou trať Vozovna Kobylisy - Zdiby, která jako první překročí hranici Prahy se Středočeským krajem. V různé fázi dokumentace jsou rovněž projekty tramvajových tratí Počernická, Libuš - Nové Dvory, Malovanka - Strahov, Kobylisy - Bohnice, Olšanská - Habrová a prodloužení prvního úseku na Pankrác. Schválené k přípravě jsou tramvajové projekty například z Ďáblic do Čakovic, v Komořanech či z Motola na Vypich. Klíčový je především projekt tramvajového okruhu. Ten propojí stávající tratě prostřednictvím takzvaný tangent, tedy tratí, které nesměřují do centra města, aby byly propojeny již existující čtvrtě, mezi nimiž veřejná doprava není konkurenceschopná.


Liberec by rád zavedl tramvaje do Rochlice (7. července 2011, Vlčoun/Filip Vlček)

Posledním městem, které provozuje tramvajovou dopravu, je souměstí Liberce a Jablonce. I díky probíhající rekonstrukci meziměstské tramvajové tratě byla dosud upozaděna výstavba zbrusu nové tramvajové tratě na sídliště Rochlice. Projekt výstavby tramvajové trati se datuje k roku 2002, kdy vznikla studie proveditelnosti. "Tehdy, stejně jako dnes, jsme konfrontováni s nedostatečnou kapacitou dopravní obsluhy celé lokality Rochlice II. V této lokalitě bydlí přibližně 15 tisíc lidí a dopravně je dnes obsluhována autobusovou linkou číslo 12. Přestože jsou nasazovány kapacitní autobusy, není dopravní obslužnost území dostatečná, zdůraznil náměstek pro technickou správu města Jiří Šolc.

Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo

V minulosti byly prověřovány různé trasy vedení. Jednou byla například trasa vrchem přes Broumovskou a jinou pak varianta spodem okolo teplárny. V rámci přípravy území byla připravena směna pozemků dotčených stavbou potřebných pro realizaci projektu. Výstavba tramvajové trati je odhadována v realizačních nákladech první etapy na více než 1,6 miliard korun. Realizace první etapy projektu pak bude znamenat nutnost navýšení provozního příspěvku dopravnímu podniku o odhadovaných 13 milionů korun. 


Rozvoj tratí neplánuje Most, jinde s novými tratěmi počítají (1. září 2016, Vlčoun/Filip Vlček)

Jak je vidět, tramvajová doprava má v České republice zelenou. Města počítají s tím, že v následujících letech postaví další kilometry nových tratí. Otázkou zůstává financování jednotlivých projektů, nicméně i v tomto případě je situace daleko příznivější, protože stát a potažmo Evropská unie pravidelně vypisuje dotační tituly na podporu tramvajové dopravě a modernizaci či výstavbu nových tratí. V tradiční anketě na hlavní stránce Informačního portálu Vlčoun.cz mohou vyjádřit, jaké české město potřebuje rozšíření tramvajové sítě. 

Únorovým Tématem měsíce je rozvoj tramvajových tratí. Informační portál Vlčoun.cz se tak zaměřil na plánované výstavby nových tramvajových tratí. V průběhu následujících dnů se v rámci Tématu měsíce k některým tématům detailněji vrátí podobně, jako v minulém měsíci k trolejbusům typu 15Tr. Čtenáři se tak dozví o podrobnostech k nové tramvajové trati v Plzni nebo o tom, kolik některá města investovala do správy a rekonstrukce v uplynulých letech.


Nejnovější tramvajová trať v Brně do Bohunic (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

  20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!