Na železnici loni vyhasly tři stovky životů
ČESKÁ REPUBLIKA - Loni zemřelo na všech dráhách v České republice 296 lidí, což je nejvíce od vzniku Drážní inspekce. Největší měrou se na této tragické statistice podílely střety vlaku s člověkem, při nichž zemřelo 238 osob.
I přes to, že Drážní inspekce vydává řadu preventivních filmů, tak k nehodám dochází dál, například v pátek na Hodonínsku...
Nehoda ve Vracově (23. ledna 2015, Drážní inspekce).
Rok 2014 se stal výjimečným především svou tragičností, kdy při 4101 mimořádných událostech na všech dráhách v České republice zahynulo 296 osob, což je o 26 procent více, než v roce 2013. Nárůst počtu mimořádných událostí přitom byl jen 3 procenta. Na vývoji statistiky počtu usmrcených osob se každoročně největší měrou podílejí střety vlaku s osobou.
V roce 2014 se na železnici střetl vlak s osobou celkem 313x, což je o 29% více střetů, než v roce 2013 a současně se jedná o nejvyšší počet střetů za rok od vzniku Drážní inspekce.
Poprvé více, než tři stovky střetů
Poprvé v její historii přesáhl počet tohoto druhu mimořádné události 300, při nichž zahynulo 238 osob, což je o 20 procent více, než v roce 2013 a o 7% více, než v dosud nejtragičtějším roce 2011. "Nárůst přitom evidujeme i v případě zraněných při těchto událostech," informoval tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nejvíce nehod se loni událo v prosinci, a to 34, avšak nejvíce usmrcených eviduje Drážní inspekce v červnu, kdy při 33 střetech zemřelo 29 osob.
Nehoda ve Vracově (23. ledna 2015, Drážní inspekce).
I v letošním roce jsme již zaznamenali střety vlaku s osobou. "Tím prvním byl střet rychlíku se ženou 2. ledna v 17.42 hodin mezi Hlubokou nad Vltavou a Českými Budějovicemi, která na následky střetu na místě zemřela a byla první usmrcenou na železnici v letošním roce," poznamenal Drápal.
V roce 2014 se na železničních přejezdech událo stejně jako v roce 2013 celkem 180 střetnutí. Oproti roku 2013 však výrazně stoupl počet usmrcených osob při těchto mimořádných událostech, a to z 23 v roce 2013 na 43 v roce 2014. Zatímco v roce 2013 průměrně umírali lidé na železničních přejezdech při každé 8. nehodě, tak v roce 2014 zemřel člověk již při každém 4. střetnutí.
Nehoda ve Vracově (23. ledna 2015, Drážní inspekce).
K nárůstu smrtelných nehod došlo především na železničních přejezdech zabezpečených světelnou výstražnou signalizací bez závor, kde vzrostl počet usmrcených v porovnání s rokem 2013 na více, než dvojnásobek při prakticky stejném počtu nehod.
"Obdobný nárůst evidujeme i na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací a závorami, kde však všichni usmrcení jsou chodci nebo cyklisté, kteří podlezli sklopená závorová břevna a vstoupili na trať v době příjezdu vlaku, a nedá se v tomto případě hovořit o omylu či přehlédnutí ze strany postižených," uvedl Martin Drápal a dodal, že nejnižší počet usmrcených eviduje na železničních přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži, kde zemřeli 'pouze' čtyři lidé.
Sedm mrtvých v pražském metru
Mimo usmrcení při střetu vlaku s osobou nebo střetnutí na železničním přejezdu eviduje Drážní inspekce v roce 2014 dva usmrcené v důsledku vyskakování z rozjíždějícího se vlaku, šest mimořádných událostí s následkem smrti na dráze tramvajové a sedm případů střetu vlaku metra s osobou, kdy byla následkem smrt.
Nehoda ve Vracově (23. ledna 2015, Drážní inspekce).
Drážní inspekce v minulosti připravila řadu preventivních kampaní, aby varovala před riziky, které jim hrozí na železnici. V roce 2009 vydala DVD s filmem Hazardéry železnice zabíjí, který názorně ukazuje, co hrozí lidem na železnici.
Do autoškol byl v roce 2007 distribuován film Řidič, postrach přejezdů zdůrazňující pravidla při přejíždění železničních přejezdů. V roce 2008 základní školy obdržely nástěnný obraz s názvem Hurá na cesty, pracovní sešity a pomůcky pro děti 2. tříd, které se hravou formou učily bezpečnému cestování vlakem a chování poblíž kolejí.
Ani prevence nepomáhá...
K dosud poslední nehodě došlo v pátek ve 14.00 hodin ve Vracově na Hodonínsku. Spěšný vlak z Brna do Vlárského kontaktu se na přejezdu bez závor střetl s osobním automobilem. Při nehodě byl zraněn řidič (1963) auta. Celkově byla škoda odhadnuta na 340 tisíc korun, provoz na trati obnoven v 16.50 hodin.
Nehoda ve Vracově (23. ledna 2015, Drážní inspekce).