Přestřižením pásky se otevřel třinecký terminál
TŘINEC - Oficiálního otevření se v pátek dočkal přestupní terminál a zrekonstruované vlakové nádraží v Třinci. Město se tak dočkalo důstojné vstupní brány do města, kterému vévodí Třinecké železárny.
Rekonstrukce nádražní budovy, která doznala velkých změn, vyšla na 38 milionů korun, celý terminál pak stál 72 milionů...
Pohled do haly nového nádraží v Třinci (27. května 2016, Filip Vlček).
Nové moderní nádraží otevřely České dráhy společně se zástupci vedení města a dalších pozvaných účastníků. Nádraží, jehož rekonstrukce začala v prosinci roku 2014, nabízí zcela nové odbavení pro cestující a prostornou čekárnu. Po stranách budovy vznikly klidové zóny i nové záchytné parkoviště. Nedílnou součástí nového terminálu jsou také autobusová stání se čtyřmi nástupišti.
České dráhy vynaložily na rekonstrukci výpravní budovy cca 38 mil. korun. Významnou podporu ve výši přibližně 12 milionů korun získal národní dopravce z ROP Moravskoslezsko. Celkové náklady na stavbu přestupního terminálu činí 72 mil. korun.
Interiér nádraží s pokladnami a středovou částí (27. května 2016, Filip Vlček).
Z otevření nádraží s půl ročním zpožděním měla velkou radost starostka Třince Věra Palkovská. "Bývalo to nádraží z padesátých let, za které jsme se styděli. Teď už je to nádraží krásné a moderní," řekl Palkovská s tím, že představy o konečné podobě nádraží byly rozdílné. "Původně tady měla vzniknout galerie a butiky. V Praze ale dlouho nedokázali pochopit, že dělníci po práci určitě nepůjdou do galerie, ale že chtějí jet domů."
Palkovská v rámci svého proslovu také zmínila, že nádraží bude 1. července předáno Správě železniční dopravy cesta, a tak doufám, že to se postará o rekonstrukci prvního nástupiště, které se do projektu již nevešlo. Krajský úřad pak také požádala o opravu silnice a zdi naproti nádraží.
Slavnostní přestřižení pásky a provoz nádraží je naplno spuštěn (27. května 2016, Filip Vlček).
V rámci kompletní rekonstrukce se odbouraly boční části nádražní budovy, haly a především středové bytové části. Vyměnila se kompletně střešní krytina, okna i dveře. Součástí opravy byla i rekonstrukce zastřešení prvního nástupiště. V hale třineckého nádraží se provedly dispoziční změny v souvislosti s rekonstrukcí sociálního zařízení pro cestující včetně zajištění bezbariérového přístupu pro imobilní cestující. Vznikly nové pokladny a čekárna.
Finální projekt nezahrnoval kompletní rekonstrukci komerčních prostor, ty jsou v hrubém provedení připraveny na dokončení pro projednání s případnými zájemci o pronájem. Přednádražní prostory řešilo město Třinec. Jde o výstavbu terminálu, vybudování parkoviště P+R, stání taxi či klidové zóny.
Nový terminál autobusů u třineckého nádraží (27. května 2016, Filip Vlček).
První jednání o stavbě nového terminálu se uskutečnila už v polovině roku 2011. "V lednu následujícího roku jsme již s městem podepsali smlouvu o spolupráci. Po vypracování prověřovací studie, projektové dokumentace, ekonomické analýzy, podpisu smlouvy o poskytnutí dotace a smlouvy o dílo se zhotovitelem jsme 1. prosince 2014 předaly stavbu firmě Zlínstav," přiblížil historii projektu František Bureš, člen představenstva Českých drah.
"Stavbu provázelo nepříjemné zpoždění vyvolané neplánovanými pracemi, které nešlo na základě projektové dokumentace předvídat. Tlak na včasné dokončení stavby byl pochopitelný, České dráhy jsou oprávněny čerpat dotaci ve výši 40 procent pouze z vynaložených a proúčtovaných prostředků do konce roku 2015," dodal Bureš.
Nová skromnější, ale přesto velkoryse pojatá budova (27. května 2016, Filip Vlček).
Nový terminál se zařadil mezi nejzajímavější stavby města a cestující oceňují jeho novou podobu. Kompletní přestavbou budovy a přednádraží se zajistil bezbariérový a bezproblémový přestup mezi jednotlivými druhy dopravy a terminál splňuje současné požadavky na řešení dopravní obslužnosti regionu. Zkušební provoz na třineckém nádraží povolil Drážní úřad 20. dubna 2016, kolaudační souhlas vydal 23. května 2016.
Čtěte také...
- Cestující mohou využívat nové třinecké nádraží (vydáno 25. dubna 2016).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Středční část nádraží s průchodem k nástupištím (27. května 2016, Filip Vlček).