Od nového GVD přibydou bezbariérové spoje
ČESKÁ REPUBLIKA - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Většina vlaků je nízkopodlažních a výška podlahy je v úrovni nástupišť.
Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem větší pohodlí a mobilitu. Jsou klimatizované a disponují napájením pro elektrické vozíky...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
"Odstraňování bariér při cestování osob s handicapem je jednou z našich priorit. Dokládají to statistické údaje z jízdního řádu 2025. V novém jízdním řádu nese symbol bezbariérovosti už 7131 spojů naší společnosti. Je to už 82,7 procent ze všech našich spojů a o 439 vlaků víc než v končícím jízdním řádu. Velkou výhodou je rekordní nasazení nízkopodlažních vlaků, do kterých se nastupuje velmi snadno nejen lidem na vozíku, ale i seniorům, dětem nebo cestujícím s koly, kočárky a velkými zavazadly. V nových vlacích myslíme i na osoby s dalšími handicapy, nevidomí mohou ovládat nástupní dveře přes slepecké vysílačky a k dispozici mají hlášení stanic a zastávek," představuje výhody cestování na železnici Michal Krapinec, generální ředitel Českých drah.
Moderní bezbariérové a nízkopodlažní vlaky RegioPanter a RegioFox umožnily v novém jízdním řádu nabídnout další bezbariérové linky, například z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě, Valašského Meziříčí a Vsetína nebo z Plzně do Radnic. "Na dalších tratích nahradily starší generaci bezbariérových vlaků, které měly podlahu v klasické výšce a bylo nutné používat plošinu, například na trati Přerov - Břeclav nebo na několika linkách v Královéhradeckém kraji. Nástup a výstup cestujících s handicapem je nyní podstatně snazší a na moderních stanicích ho zvládnou cestující i bez asistence dopravce a nemusí svou přepravu u těchto vlaků ani objednávat," doplnil pak Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Vedle regionálních souprav RegioPanter a RegioFox jsou do provozu uváděné také nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, které nabízejí lidem na vozíku více míst a velmi komfortní cestování. Jednotky jsou vybaveny i dalšími prvky pro cestující s jiným druhem handicapu, například nápisy v Braillově písmu, haptickými prvky, zvukovou signalizací a podobně. S novým jízdním řádem se rozšiřuje také nabídka dálkových vlaků přístupných osobám na vozíku. Jedná se o čtyři páry vlaků EuroCity Baltic express, které spojují Prahu, Pardubice a Letohradsko s Kladskem, Vratislaví, Bydhoští a Trojměstím na pobřeží Baltského moře.
České dráhy nyní disponují přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku, z toho zhruba 75 procent vozidel je přímo nízkopodlažní. To znamená, že mají výšku podlahy v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možné zajistit v takovém případě prakticky bez asistence dopravce. Moderní soupravy navíc nabízejí stejný komfort cestování a dodatečné služby jako mají další cestující. Jde například o klimatizované prostory, palubní wifi síť nebo možnost dobíjet cestovní elektroniku.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)