Škodovka ukázala světu BEMU i tramvaj 52T
PLZEŇ - Plzeňská Škodovka se na polském veletrhu Trako prezentovala hned několika svými produkty. Mezinárodní premiérou se mohl pochlubit bateriový vlak RegioPanter, který se již rok prohání v Moravskoslezském kraji.
Návštěvníci ale mohli obdivovat také zbrusu novou tramvaj 52T, která první cestující svezla Praze a v současné době se rozjely dodávky prvních vozidel...
Prezentace Škodovky na polském veletrhu Trako v Gdaňsku (23. září 2025, Škoda)
Na veletrhu Trako 2025 v polském Gdaňsku proběhla mezinárodní premiéra nové generace bateriových vlaků RegioPanter. Jednotku na veletrhu představuje Škoda Group, lídr v oblasti bezemisní mobility, ve spolupráci s Českými drahami a Moravskoslezským krajem. Jedná se o první veřejnou prezentaci nové generace těchto nejmodernějších bateriových vlaků na mezinárodní úrovni. Škoda Group aktuálně vyrábí 15 vlaků BEMU nové generace pro České dráhy a jejich provoz v Moravskoslezském kraji. Vlaky zahájí provoz v Moravskoslezském kraji počátkem roku 2027.
Jednotky BEMU kombinují elektrický a bateriový pohon. Při jízdě se průběžně dobíjejí z trolejového vedení a v úsecích bez elektrické trakce využívají energii z baterií s dojezdem 80 kilometrů. Maximální rychlost souprav činí 160 km/h při jízdě pod trolejí a 120 km/h v čistě bateriovém režimu. Díky rekuperaci energie při brzdění se baterie dobíjejí i mimo elektrifikované úseky. "Bateriové jednotky RegioPanter jsou čistým a efektivním řešením pro regionální dopravu, které je rychle dostupné už dnes bez čekání na rozsáhlé investice do modernizace infrastruktury. Díky akutrolejové koncepci, která kombinuje průběžné nabíjení pod trolejí a provoz na baterie mimo elektrifikované úseky, přináší dopravcům nižší provozní náklady," uvedl Petr Novotný, CEO Škoda Group.
Prezentace Škodovky na polském veletrhu Trako v Gdaňsku (23. září 2025, Škoda)
"České dráhy už skoro rok provozují ve zkušebním provozu první čtyři elektrické jednotky Škoda RegioPanter osazené baterií. Za tu dobu ujely půl milionu kilometrů v kombinovaném provozu, pod trolejí i na baterie. To je důkaz, že tato technologie je budoucností regionální dopravy. Na lince z Ostravy do Veřovic díky novým akutrolejovým vlakům sledujeme až dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících. Díky spolupráci s Moravskoslezským krajem jsme se stali prvním dopravcem v Česku, který bateriové jednotky nasadil do provozu a dnes představený typ vlaku brzy rozšíří jejich provoz v celém moravskoslezském regionu," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
První čtyři dvouvozové BEMU soupravy, na které nová generace navazuje, byly nasazeny v Moravskoslezském kraji v České republice v prosinci 2024. Během prvních deseti měsíců najely tyto jednotky dohromady více než 500 tisíc kilometrů, přičemž téměř polovina této vzdálenosti byla absolvována v bateriovém režimu. Nasazení BEMU jednotek znamená roční úsporu nejméně 200 tisíc litrů nafty a přibližně 500 tun emisí oxidu uhličitého. Zároveň došlo díky nasazení moderních vlaků a zkrácení jízdních dob ke skokovému navýšení kvality služeb pro cestující.
Prezentace Škodovky na polském veletrhu Trako v Gdaňsku (23. září 2025, Škoda)
Do Gdaňsku ale dorazila z dílen Škodovky také tramvaj Škoda ForCity Plus 52T. Tento model vyrobený pro hlavní město Prahu je ukázkou nové generace vozidel městské hromadné dopravy navržených pro potřeby evropských metropolí 21. století. Díky unikátnímu technickému řešení spojuje absolutní nízkopodlažnost bez jediného schodu s mimořádnou flexibilitou v provozu a dokáže se vypořádat s nejnáročnějšími podmínkami městské dopravy - od historických center s ostrými oblouky a úzkými ulicemi až po tratě se strmými stoupáními.
"Tramvaj ForCity Plus 52T není jen novým vozidlem pro Prahu, ale ukázkou toho, jak mohou naše inovace inspirovat městskou dopravu i v dalších evropských metropolích. Polsko je pro nás tradičně důležitým trhem – naše tramvaje jezdí ve Vratislavi, dodali jsme i vozidla metra pro Varšavu. Nyní jsme znovu aktivní na polském trhu a jsme připraveni nabídnout naše řešení i pro další polská města. Tato nejmodernější tramvaj je připravena na to být součástí hromadné dopravy v nejednom polském městě. Je uzpůsobena pro veškerou infrastrukturu," uvedl Petr Novotný ze Škodovky a dodal, že stejně jako v případě varšavského metra i na dalších projektech chce Škodovka spolupracovat s místním průmyslem a dodavatelským řetězcem.
Prezentace Škodovky na polském veletrhu Trako v Gdaňsku (23. září 2025, Škoda)
Nová tramvaj je pětičlánková, což jí umožňuje bez problémů zvládat složité tratě v podmínkách historických měst. Díky kombinaci otočných a částečně otočných podvozků je vozidlo vysoce flexibilní a současně šetrné k infrastruktuře. Unikátní konstrukce podvozků zajišťuje, že je tramvaj stoprocentně nízkopodlažní, což v této kategorii není zcela běžné a co výrazně usnadňuje nástup a výstup všem cestujícím včetně osob se sníženou pohyblivostí. Moderní design interiéru, který je také autorským řešením Škoda, nabízí širší průchody mezi články a prostornější uspořádání. Samozřejmostí je klimatizace využívající ekologické chladivo R290, pokročilý informační systém pro cestující nebo možnost připojení k wifi.
Významnou novinkou je i pokročilý antikolizní systém, který využívá kombinaci HD kamer a technologie LiDAR k monitorování prostoru před tramvají. Systém dokáže s vysokou přesností detekovat překážky, včas varovat řidiče a v případě nutnosti automaticky aktivovat nouzové brzdění. Tato technologie výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a činí z modelu 52T jedno z nejbezpečnějších vozidel ve své kategorii. Praha je prvním městem, které tento typ vozidla nasadí do provozu, avšak řešení je navrženo tak, aby plnilo očekávání samospráv a obyvatel i v dalších evropských metropolích.
Prezentace Škodovky na polském veletrhu Trako v Gdaňsku (23. září 2025, Škoda)