Jihlavský DP oslavil 70 let provozu trolejbusů
JIHLAVA - Letos uplyne sedmdesát let, kdy v Jihlavě vyjely první trolejbusy. Toto významné výročí si tak Dopravní podnik města Jihlavy připomněl velkorysými oslavami, které doplnil o vlastní, zapůjčené i raritní trolejbusy.
O povedenou akci byl z řad cestující veřejnosti i dopravních nadšenců obrovský zájem, výročí pak přálo i příjemné počasí...
Vystavené kloubové autobusy Karosa a Ikarus (22. září 2018, František Živnůstka).
Velkolepé oslavy vyvrcholily v sobotu 22. září, kdy jihlavský dopravní podnik uspořádal Den otevřených dveří společně s řadou doprovodných akcí. Hlavní akcí byly prezentační jízdy pro veřejnost historickými i moderními trolejbusy na speciálních okružních linkách. Tyto linky označené čísly 71 až 76 vyjížděly z centra dění - z areálu vozovny dopravního podniku, kde si tak návštěvníci mohli prohlédnout zázemí dopravního podniku.
Velkým kladem bylo, že na stejný den připadal i Mezinárodní den bez aut, a tak bylo možné cestovat všemi linkami městské hromadné dopravy bezplatně. Na okružních linkách pak cestující obdrželi speciální pamětní jízdenky. V areálu vozovny byly připraveny současné trolejbusy a autobusy, technologická vozidla a prakticky celé zázemí vozovny, obrovským lákadlem pak byla výstava historických vozů ze sbírek Občanského sdružení za záchranu Historických trolejbusů a autobusů. K vidění byla ale také výstava fotografií provozu trolejbusů, různá schemata a komponenty trakčního vedení.
Plzeňský a ústecký trolejbus typu 15Tr - rarita v Jihlavě (22. září 2018, František Živnůstka).
V provozu byla šestice zvláštních trolejbusových linek, na kterých se prostřídávaly zapůjčené provozní exponáty. Linka číslo 71 vyjížděla od dopravního podniku a pokračovala přes Masarykovo náměstí a Chlumovu až k Hlavnímu nádraží. Linka číslo 72 vyjížděla také z vozovny, ale z Masarykova náměstí pokračovala jednosměrným objezdem okolo Domu zdraví a Zimní k Autobusovému nádraží a zpět k vozovně. Linka číslo 73 měla výchozí zastávku také ve vozovně, ale z Masarykova náměstí pokračovala objezdem přes Skalku a Polikliniku.
Čtvrtou linkou byla linka 74, která od vozovny jezdila přes Chlumovu a Březinovu na Demlovu. Linka číslo 75 pak doplnila linky vyjíždějící z vozovny a přes Masarykovo náměstí vedla přes Chlumovu a Kaufland na obratiště Motorpal hala.
Trolejbus T11 na jedné z okružních jízd městem (22. září 2018, František Živnůstka).
Speciální trolejbusovou linkou byla linka číslo 76, kterou byl nasazen zapůjčený parciální trolejbus od Plzeňských městských dopravních podniků. Od vozovny linka jezdila přes Benešovu, kde jela bez trolejového vedení dále přes Chlumovu k Hlavnímu nádraží. Zpět jela od hlavního nádraží přes zastávky Na Růžku, Královský vršek a Kaufland bez trolejového vedení, aby se napojila a pokračovala přes Masarykovo náměstí zpět do areálu dopravního podniku.
Cestujícím bylo k dispozici na linky číslo 71 až 75 celkem pět zapůjčených trolejbusů. Trolejbus Škoda 7Tr byl zapůjčený z Technického muzea v Brně, v Jihlavě jezdilo celkem 18 podobných typů trolejbusů. Z Brna si dopravní podnik zapůjčil také trolejbus Škoda T11. Tradiční a oblíbenou 'devítku', tedy trolejbus Škoda 9Tr pak zapůjčili pardubičtí kolegové. V Jihlavě jezdilo 46 těchto vozů. Nejrozšířenější typ 14Tr v počtu 32 jihlavských vozů reprezentoval vůz od Dopravního podniku města Pardubic, naopak relativně mladý vůz typu 21Tr, kterých v Jihlavě jezdilo deset, zapůjčil Dopravní podnik města Brna. Šlo přitom o trolejbus, který Brno od Jihlavy před lety odkoupilo.
Původně jihlavský vůz 21Tr se z Brna na den vrátil zpět (22. září 2018, František Živnůstka).
Parciální trolejbus Plzeňských městských dopravních podniků, který jezdil výhradně na lince číslo 76, v Jihlavě ještě několik dní zůstane. Dopravní podnik totiž plánuje sérii zkušebních jízd, během kterých budou v praxi ověřeny jeho vlastnosti v jihlavském prostředí. Připomeňme, že parciální trolejbusy nachází uplatnění v řadě českých měst, jako jsou například Ostrava, Plzeň či nově také Teplice. Jejich nespornou výhodou je, že dokáží ujet několik kilometrů mimo trolejové vedení.
Kromě pojízdných vozidel si ale mohli cestující a návštěvníci Dne otevřených dveří prohlédnout ve dnech 20. a 21. září na Masarykově náměstí původně ústecký kloubový trolejbus Škoda 15Tr, který v Jihlavě sice nikdy nejezdil, ale město si s jeho pořízením pohrávalo. Vůz sloužil jako upoutávka na sobotní oslavy a zároveň na něm byla prezentována historie trolejbusové dopravy v Jihlavě.
Nechyběl ani trolejbus typu 7Tr (22. září 2018, František Živnůstka).