Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Turecká Bozankaya vyjíždí
zkušebně na linku 58

 Až dvacet nových trolejbusů
dorazí do Jihlavy

 Pro trať na Strahov
už DP hledá zhotovitele

 Hradec Králové se dočká
31 nových trolejbusů

Trolejbusy 14Tr a 15Tr z Ostravy ještě nezmizí

OSTRAVA - Legendární trolejbusy typu 14Tr a 15Tr z ulic Ostravy jen tak nezmizí. I když jich je už jako šafránu, tak na linkách městské dopravy se s nimi budeme setkávat ještě minimálně dva roky.

Rzsáhlejší obnovu vozového parku totiž dopravní podnik plánuje až v roce 2018, do té doby na staré trolejbusy nadále spoléhá...


Trolejbus ev.č. 3510 na křižovatce ulic Českobratrská a Sokolská (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Zatímco jiné dopravní podniky postupně ukončují provoz klasických trolejbusů 14Tr a 15Tr, dopravní fanoušci v Ostravě mohou zůstat klidní. Zdejší dopravní podnik nyní provozuje poslední dva kloubové trolejbusy typu 15Tr a čtyři trolejbusy typu 14Tr. K nim je ještě nutné statisticky připočítat také jednu záložní 'čtrnáctku'. A tak to zůstane ještě minimálně dva roky.

"Stěžejním rokem pro ukončení provozu těchto typů vozidel je rok 2018, kdy v rámci obnovy vozového parku plánujeme jejich záměnu za nové, a tím pádem úplné vyřazení těchto starých typů vozidel," potvrdil Informačnímu portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Jak dodal, tak s touto plánovanou obměnou budou všechny trolejbusové linky zajištěny již pouze nízkopodlažními vozidly.


Vůz 15Tr na lince číslo 102 poblíž zastávka Nová radnice (17. srpna 2016, Filip Vlček).

A ani po vyřazení těchto legendárních hranatých trolejbusů z ulic nezmizí úplně. Po jednom z uvedených typů si dopravní podnik ještě pár let ponechá jako technologické vozidlo. "Jedno z vozidel 14 Tr máme v plánu také zařadit do sbírky historických vozidel," dodal Albrecht.

O tom, zda rok 2018 bude skutečným koncem těchto trolejbusů, ale nerozhoduje jen dopravní podnik. Vývoj v tomto ohledu jsou pouze plány, protože skutečná realizace souvisí především s ohledem na dostupnost zdrojů, přičemž dopravce předpokládá další využívání evropských nebo jiných dotačních titulů. Zkrátka, pokud nebudou peníze, mohou staré trolejbusy jezdit ostravskými ulicemi ještě déle.


Nejčastěji je v ulicích k vidění vůz ev.č. 3510 (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Všechny zmíněné trolejbusy nasazované na běžné linky MHD byly vyrobeny v devadesátých letech. Konkrétně jeden vůz typu 14Tr pochází z roku 1985 zbývající pak z roku 1992, poslední dva kloubové trolejbusy pak byly vyrobeny v roce 1990 a 1991.

Jejich nasazení je možné jednoduše vyčíst z jízdních řádů, neboť jde o spoje, které nejsou zajišťovány nízkopodlažním vozidlem, respektive nejsou garantovány. To znamená, že dopravní podnik z vozovny na tyto spoje může vypravit vysokopodlažní trolejbusy, ale také nemusí a podle provozní situace je může nahradit moderním nízkopodlažním vozidlem.


Krátkých trolejbusů 14Tr je v Ostravě pět, jeden je záložní (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Připomeňme, že trolejbusy typu 14Tr byly do Ostravy dodávány v letech 1984 až 1996 a ve své době šlo o nejrozšířenější vozidla v České republice. Od roku 2001 procházely modernizací spočívající v úpravě obou čel podle typu 14TrM, instalaci transparentů Buse, nové protiskluzové podlahy či čalouněných sedadel. Do vozů byly instalovány také tlačítka ovládání dveří cestujícími v zastávkách

Kapacitnější verze trolejbusů typu 15Tr byla do Ostravy dodávána v letech 1989 až 1994. Tady došlo na menší úpravy již v průběhu devadesátých let, kdy byly do interiérů doplňovány vnitřní informační panely. Modernizace v podobném rozsahu, jako u předchozí verze, byla na těchto vozech prováděna od roku 1999.


S takovými vozy se mohou cestující setkat na všech linkách (19. srpna 2016, Ondra Kašpárek).

Staré trolejbusy zmíněných typů jsou nedílnou součástí MHD v mnoha českých městech. Například v Českých Budějovicích s nimi ještě pár let počítají stejně, jako ve Zlíně, kde by měly dojezdit také v roce 2018. Za spolehlivé je má také Dopravní podnik města Brna, který disponuje čtyřicítkou vozů. Ty úplně staré a ještě s cedulovými linkovými orientacemi letos dojezdily v Ústí nad Labem, nejrůznější modifikace ale můžeme potkat stále.

Čtěte také...
- Éra kloubových trolejbusů s cedulemi skončila (vydáno 10. února 2016).
- Staré trolejbusy ve Zlíně dojezdí do dvou let (vydáno 2. května 2016).
- Trolejbusy 14Tr a 15Tr Brňanům dobře slouží (vydáno 1. června 2016).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Pohled na zadek trolejbusu ev.č. 3258 u Mostu Miloše Sýkory (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: https://pocasi.miksa.cz/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Ptáme se vás:

Jak hodnotíte nový vizuál trolejbusů a autobusů od září 2026?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!