Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Na Rail Business Days
ukáží první bateriový vlak

 Pražské metro důstojně
oslavilo 50 let provozu

 Pardubice od Škody koupily
další trolejbusy 32Tr

 Táborští strojvedoucí
se školí na RegioFoxech

Trolejbusy 14Tr a 15Tr z Ostravy ještě nezmizí

OSTRAVA - Legendární trolejbusy typu 14Tr a 15Tr z ulic Ostravy jen tak nezmizí. I když jich je už jako šafránu, tak na linkách městské dopravy se s nimi budeme setkávat ještě minimálně dva roky.

Rzsáhlejší obnovu vozového parku totiž dopravní podnik plánuje až v roce 2018, do té doby na staré trolejbusy nadále spoléhá...


Trolejbus ev.č. 3510 na křižovatce ulic Českobratrská a Sokolská (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Zatímco jiné dopravní podniky postupně ukončují provoz klasických trolejbusů 14Tr a 15Tr, dopravní fanoušci v Ostravě mohou zůstat klidní. Zdejší dopravní podnik nyní provozuje poslední dva kloubové trolejbusy typu 15Tr a čtyři trolejbusy typu 14Tr. K nim je ještě nutné statisticky připočítat také jednu záložní 'čtrnáctku'. A tak to zůstane ještě minimálně dva roky.

"Stěžejním rokem pro ukončení provozu těchto typů vozidel je rok 2018, kdy v rámci obnovy vozového parku plánujeme jejich záměnu za nové, a tím pádem úplné vyřazení těchto starých typů vozidel," potvrdil Informačnímu portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Jak dodal, tak s touto plánovanou obměnou budou všechny trolejbusové linky zajištěny již pouze nízkopodlažními vozidly.


Vůz 15Tr na lince číslo 102 poblíž zastávka Nová radnice (17. srpna 2016, Filip Vlček).

A ani po vyřazení těchto legendárních hranatých trolejbusů z ulic nezmizí úplně. Po jednom z uvedených typů si dopravní podnik ještě pár let ponechá jako technologické vozidlo. "Jedno z vozidel 14 Tr máme v plánu také zařadit do sbírky historických vozidel," dodal Albrecht.

O tom, zda rok 2018 bude skutečným koncem těchto trolejbusů, ale nerozhoduje jen dopravní podnik. Vývoj v tomto ohledu jsou pouze plány, protože skutečná realizace souvisí především s ohledem na dostupnost zdrojů, přičemž dopravce předpokládá další využívání evropských nebo jiných dotačních titulů. Zkrátka, pokud nebudou peníze, mohou staré trolejbusy jezdit ostravskými ulicemi ještě déle.


Nejčastěji je v ulicích k vidění vůz ev.č. 3510 (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Všechny zmíněné trolejbusy nasazované na běžné linky MHD byly vyrobeny v devadesátých letech. Konkrétně jeden vůz typu 14Tr pochází z roku 1985 zbývající pak z roku 1992, poslední dva kloubové trolejbusy pak byly vyrobeny v roce 1990 a 1991.

Jejich nasazení je možné jednoduše vyčíst z jízdních řádů, neboť jde o spoje, které nejsou zajišťovány nízkopodlažním vozidlem, respektive nejsou garantovány. To znamená, že dopravní podnik z vozovny na tyto spoje může vypravit vysokopodlažní trolejbusy, ale také nemusí a podle provozní situace je může nahradit moderním nízkopodlažním vozidlem.


Krátkých trolejbusů 14Tr je v Ostravě pět, jeden je záložní (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Připomeňme, že trolejbusy typu 14Tr byly do Ostravy dodávány v letech 1984 až 1996 a ve své době šlo o nejrozšířenější vozidla v České republice. Od roku 2001 procházely modernizací spočívající v úpravě obou čel podle typu 14TrM, instalaci transparentů Buse, nové protiskluzové podlahy či čalouněných sedadel. Do vozů byly instalovány také tlačítka ovládání dveří cestujícími v zastávkách

Kapacitnější verze trolejbusů typu 15Tr byla do Ostravy dodávána v letech 1989 až 1994. Tady došlo na menší úpravy již v průběhu devadesátých let, kdy byly do interiérů doplňovány vnitřní informační panely. Modernizace v podobném rozsahu, jako u předchozí verze, byla na těchto vozech prováděna od roku 1999.


S takovými vozy se mohou cestující setkat na všech linkách (19. srpna 2016, Ondra Kašpárek).

Staré trolejbusy zmíněných typů jsou nedílnou součástí MHD v mnoha českých městech. Například v Českých Budějovicích s nimi ještě pár let počítají stejně, jako ve Zlíně, kde by měly dojezdit také v roce 2018. Za spolehlivé je má také Dopravní podnik města Brna, který disponuje čtyřicítkou vozů. Ty úplně staré a ještě s cedulovými linkovými orientacemi letos dojezdily v Ústí nad Labem, nejrůznější modifikace ale můžeme potkat stále.

Čtěte také...
- Éra kloubových trolejbusů s cedulemi skončila (vydáno 10. února 2016).
- Staré trolejbusy ve Zlíně dojezdí do dvou let (vydáno 2. května 2016).
- Trolejbusy 14Tr a 15Tr Brňanům dobře slouží (vydáno 1. června 2016).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Pohled na zadek trolejbusu ev.č. 3258 u Mostu Miloše Sýkory (17. srpna 2016, Filip Vlček).

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: https://pocasi.miksa.cz/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!