Platba kartou? V Mostě možná již za dva roky
MOST - Do dvou let by mohli cestující v mostecké MHD platit za jízdné bankovní kartou. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova chtěl tuto možnost zavést již před lety, soutěž ale musel zrušit kvůli námitkám účastníka řízení.
Předpokládané náklady se očekávají okolo 40 milionů korun. Podnik navíc slibuje, že papírové jízdenky i po zavedení nového systému zůstanou zachovány...
Ilustrační foto (26. března 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
V současné době běží druhé výběrové řízení na modernizaci stávajícího odbavovacího systému v tramvajích a autobuse městské dopravy v Mostě a Litvínově, aby mohly být využívány nové platební metody jako je platební karta, platba telefonem či hodinkami. Tato investice navíc umožní následnou plnou integraci systému MHD do systému Dopravy Ústeckého kraje. I přesto, že cílem projektu je zvýšení podílu bezhotovostních plateb a používání virtuálních elektronických peněženek a časového jízdného, platby hotovostí zůstanou zachovány.
"Ve vozech budou instalovány multifunkční mincovní automaty pro platbu v hotovosti, které budou u předních dveří ve všech autobusech i v tramvajových vozidlech. V případě spřažených souprav budou automaty instalovány pouze u předních dveří prvního vozidla. U zadních tramvajových vozidel mincovní automaty instalovány nebudou, avšak dodavatel zajistí instalaci kabeláže umožňující budoucí možné připojení mincovního automatu," popsala tisková mluvčí Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Hana Syrová. Tento multifunkční mincovní automat musí umožnit jak samoobslužné odbavení cestujícího, tak i výdej a platbu jízdenek prodaných prostřednictvím řidiče, kdy řidič zadá informace pro výdej požadovaného jízdného dokladu na palubním počítači.
Ilustrační foto (26. března 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Cestující bude mít možnost u prvních dveří vybavených multifunkčním mincovním automatem požadované jízdní doklady uhradit pomocí hotovosti tak, jako dosud, dále prostřednictvím elektronické peněženky na čipové kartě Dopravy Ústeckého kraje a nebo prostřednictvím bankovních karet v různých podobách, a to prostřednictvím kombinované čtečky, která je součástí multifunkčního mincovního automatu. Cestující tak budou mít pro placení jízdního možnosti, jako v jiných městech. isk papírových jízdenek bude i nadále zachován.
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova již má zajištěnou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu 2021 - 2027 na realizaci projektu. Dotace činí 85 procent celkových uznatelných nákladů. "Zbývající prostředky by měl zaplatit dopravní podnik. Kolik budou činit náklady na realizaci projektu, vzejde až z výsledku výběrového řízení. Předpoklad je ale kolem 40 milionů korun," vyčíslila pak tisková mluvčí dopravního podniku Hana Syrová.
Ilustrační foto (26. března 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Nejde přitom o první výběrové řízení. Veřejná zakázka na realizaci nového odbavovacího systému byla vyhlášena už v roce 2022, následně ale musela být zrušena kvůli námitkám jednoho z účastníků řízení. "Námitky se týkaly možného střetu zájmu jednoho z účastníků řízení. Dalším důvodem byly konzultace a následná kontrola veřejné zakázky ze strany poskytovatele dotace. Hledisko poskytovatele dotace je pro nás určující, neboť při jakémkoliv porušení by mohlo dojít ke krácení, tedy ztrátě dotace," vysvětlila Syrová.
Dopravní podnik proto zadávací podmínky upravil a vyhlásil nové druhé výběrové řízení. "Kdy budeme znát výsledek výběrového řízení zatím neumíme predikovat. Zadávací řízení ještě nebylo ukončeno a stále probíhá," dodala Syrová s tím, že samotná implementace celého systému, která zahrnuje dodání, instalaci, zkušební i ostrý provoz, by měla trvat 18 měsíců od podpisu smlouvy s dodavatelem. Nový systém se bude zavádět souběžně za fungování stávajícího. Výsledkem bude zatraktivnění MHD pro cestující, a to zejména prostřednictvím zvýšení komfortu odbavení.
Ilustrační foto (26. března 2024, Vlčoun/František Živnůstka)