Get Adobe Flash player

Jednu jízdenku do všech vlaků? Až příští rok

ČESKÁ REPUBLIKA - Koupit si jízdenku na vlak a neřešit, s jakým dopravcem pojedu, bude možné v průběhu roku 2020. Jak ale bude cestující muset řešit nákup jízdenek do té doby, Ministerstvo dopravu dosud neodpovědělo.

Od letošního prosince se totiž na řadě dálkových tratí změní dopravce, což může komplikovat nákup jízdenek tisícům cestujících...


Jednu jízdenku bez ohledu na dopravce? Příští rok už ano (26. února 2016, Arriva vlaky).

V první polovině července se posladci zabývali Zákonem o drahách, který umožní zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy navíc také pokročilo v přípravě jedné jízdenky i tak, že železniční dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k Systému jednotného tarifu a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních odbavovacích systémů, aby mohl být systém v příštím roce spuštěn. 

Systém jednotného tarifu, využívající obchodní označení 'OneTicket – Jedna jízdenka', by měl nabídnout přepravní doklady, které umožní cestujícím vybrat si z nabídky více dopravců, jednoduše využívat přípoje a cestovat po celé republice na základě jedné jízdenky a za jednotných tarifních podmínek. "Bude se jednat o systém, který vedle slevových jízdenek, které budou nadále existovat, umožní prodej flexibilních jízdních dokladů mezi kterýmikoli dvěma body české železniční sítě," informoval František Jemelka z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Všichni železniční dopravci již obdrželi první podklady a dokumentaci

Během první poloviny letošního roku byly za součinnosti dopravců a integrovaných dopravních systémů dopracovány smluvní dokumenty, které vymezují práva a povinnosti zapojených subjektů, spojené s distribucí přepravních dokladů, poskytováním přepravy a vypořádáváním vzájemných závazků a pohledávek. Zároveň po konzultacích s dopravci i jejich technickými operátory byly nastaveny technické podmínky fungování systému. 


Příchod nových dopravců nutí vládu řešit jednotnou jízdenku (24. března 2016, Filip Vlček).

Již v září byla podepsána smlouva se státním podnikem Cendis k vývoji a provozu systému. "Nyní má Cendis prostor do prosince 2020, aby vybudoval funkční systém jednotného tarifu, jehož smyslem bude v první etapě zajistit možnost přímého odbavení mezi dvěma body české železniční sítě," sdělila Informačnímu portálu Vlčoun.cz zkraje letošního roku Lucie Rezková, vedoucí tiskového odělení Ministerstva dopravy. Doplnila, že jízdné bude možné platit v hotovosti na pokladních místech, na vybraných místech bude možné platit i platební kartou, k dispozici bude také možnost nákupu jízdenky přes internet.

S úplným spuštěním systému a zapojením všech železničních dopravců se počítá k prosinci 2020. Ministerstvo dopravy však předpokládá, že v případě připravenosti dopravců může dojít k zahájení pilotního provozu na vybraných linkách již v první polovině roku 2020. Ačkoli vytvoření systému jedné jízdenky patří mezi programové priority stávající vlády v oblasti dopravy, řada úkonů stále není jasná.

Do příštího prosince si cestující budou muset kupovat více jízdenek

V souvislosti s otevřením železniční sítě dalším dopravcům tak například na trase z Bohumína do Brna od letošního prosince vystřídá stávající České dráhy dopravce RegioJet. Protože ale systém jednotného tarifu má začít platit až od prosince příštího roku, vzniká řada otázek, na které ministerstvo dopravy zatím neodpovědělo. Reálně tak hrozí, že například cestující z Opavy do Břeclavi si bude muset koupit tři samostatné jízdenky, a to v relaci Opava - Ostrava u Českých drah, v relaci Ostrava - Brno u RegioJetu a z Brna do Břeclavi opět u Českých drah.


Jednotnou jízdenku budou uset uznávat všichni dopravci (nedatováno, RegioJet).

Právě změna dopravců může cestujícím působit potíže při nákupu jízdenek. Někde se změní dopravce na jedné lince, jinde jde o celý region. Například v Libereckém kraji bude z Liberce přes Turnov do Staré Paky jezdít nově Arriva. "Naším hlavním požadavkem bylo nasazení moderních nízkopodlažních vozidel na celý požadovaný soubor tratí. Společnost Arriva vlaky tento požadavek splňuje," uvedl hejtman kraje Martin Půta. Arriva podle hejtmana nabídla vozy 642 Siemens Desiro na celou trasu hned od prvního dne kontraktu s dobou plnění od 15. prosince 2019 do konce platnosti jízdních řádů 2028/2029.

Arriva uspěla také v souboru linek R21 Praha - Turnov - Tanvald, R22 Kolín - Česká Lípa - Nový Bor, R24 Praha - Rakovník a R26 Praha - Příbram - České Budějovice. České dráhy nabídly provoz na linkách za celkovou úhradu kompenzace ve výši 931 milionů korun, společnost Arriva vlaky ve výši 731 milionů korun. Tyto částky jsou za celé období tří období jízdních řádů 2019/2020 až 2021/2022. Úspěch slaví také RegioJet, který začne od letošního prosince zajišťovat dopravu na trase z Bohumína přes Ostravu a Přerov do Brna. RegioJet uspěl také v zajištění regioální dopravy v Ústeckém kraji...

Čtěte také...
- Z Liberce do Staré Paky začne jezdit Arriva (vydáno 12. února 2019).
- RegioJet a Arriva z tratí vyřazují České dráhy (vydáno 5. prosince 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Otevření železniční sítě přineso nové problémy (24. července 2014, Filip Vlček).

Inzerce

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Je správné, že stát nabízí rychlíkové železniční linky soukromým dopravcům?
 

Naši mediální partneři:

      

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!