ČD během půl roku pořídily vlaky za 7 miliard
ČESKÁ REPUBLIKA - Celkem 22 jednotek RegioPanter, patnáct jednotek RegioFox, 17 lokomotiv Vectron a první jednotku ComfortJet v přechodném řazení převzaly v první polovině roku České dráhy do provozu.
Hodnota nových vlaků převyšuje 7 miliard. Podstatná část investice byla zajištěna českými podniky a zaměstnala stovky Čechů napříč republikou...
Ilustrační foto (2024, České dráhy)
"Na základě našich smluv na nové vlaky jsme letos slíbili rekordní výměnu starších vlaků za nové. I když se dodavatelé potýkají stále s některými problémy, tak jsme v prvním pololetí uvedli do provozu už 55 zcela nových jednotek a lokomotiv. V přepočtu na jednotlivá vozidla nebo články je to 119 kusů a představuje to více než 7000 míst k sezení v nových, hlavně regionálních spojích," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Dráhy dokončili také například výměnu elektrických vlaků v Olomouckém kraji a vyřadili tam padesát let stará Tornáda. "Díky schválení RegioFoxů jsme mohli začít přebírat i nové motorové jednotky a vyřazovat motoráčky 810 z pravidelného provozu v dalších regionech, například v Pardubickém kraji," dodal Krapinec.
Klasické a koncepčně zastaralé motoráky budou mizet pozvolna i ze záloh. Při uvádění nových vlaků do provozu jsou pro České dráhy nejdůležitější bezpečnost, kvalita a plný komfort pro zákazníky a zaměstnance. Proto začalo například přebírání motorových jednotek RegioFox zhruba s ročním zpožděním až po jejich schválení Drážním úřadem. Znamená to také, že dopravce ani v budoucnosti nebude přebírat vozidla, u kterých se při přejímkách objeví větší nedostatky.
Ilustrační foto (2024, České dráhy)
"Vedle regionálních vlaků měníme také lokomotivy a připravujeme se na zavádění ComfortJetů. Nové lokomotivy Siemens Vectron pronajaté od leasingové společnosti RSL nám na konci roku umožní nahradit řadu 151 na koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny a řada 380 skončí na trati Praha – Brno – Břeclav. Na těchto tratích bude povinný provoz pod dohledem ETCS. Starší lokomotivy budeme postupně vyřazovat z provozu a řadu 380 přesuneme na trať z Prahy na jih Čech," pokračuje ve výčtu novinek Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Do zkušebního provozu byl převzat také první ComfortJet, který je nasazen na trasu z Prahy do Bohumína. S ohledem na složitost a komplexnost celého vlaku, který je doslova prošpikovaný elektronikou, nyní probíhá jeho zkušební provoz a vylaďování všech funkcí těchto souprav včetně spolupráce s lokomotivami. Před tím, než se rozšíří jejich provoz o další soupravy a tratě, chce mít dopravce absolutní jistotu, že všechno funguje jak má a cestujícím nabídne plánovaný komfort a zaměstnancům kvalitní pracoviště.
Ilustrační foto (2024, České dráhy)