Vlaky do Polska by měly vyjet koncem měsíce
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Již týden po opadnutí vody z povodní Správa železnic obnovila provoz na Ostravsku. V pondělní bylo částečně zprovozněno nádraží Svinov, již v pátek pak vlaky začaly jezdit přes Vítkovice na Slovensko.
Na dalších tratích Správa železnic usilovně pracuje a například tah přes hlavní nádraží do Polska by měl být zprovozněn do konce měsíce...
Prázdné bude hlavní nádraží jen do konce měsíce (19. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Na hlavní trati od Polanky nad Odrou do Svinova se už jezdí po obou kolejích, funguje i zabezpečovací zařízení a elektrické napájení vlaků. Na samotném svinovském nádraží jsou cestujícím k dispozici všechna nástupiště, přístup k nim se navíc podařilo zajistit podchody, které byly ještě před několika dny zcela zaplaveny vodou. Mimo provoz prozatím ve Svinově zůstávají eskalátory a výtahy. Imobilní cestující mohou při příchodu na nástupiště využít kolejový přechod za asistence pracovníka Správy železnic.
"Znovuobnovení provozu na navazujícím úseku ze Svinova přes ostravské hlavní nádraží do Bohumína a dále do Dětmarovic předpokládáme ještě do konce měsíce. Následně by měl být znovu sjízdný i úsek z Bohumína ke státní hranici s Polskem," uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Už od pátku znovu jezdí vlaky po hlavním koridoru z Hranic na Moravě přes Ostravu na Slovensko. Spolu s tímto úsekem se podařilo zprovoznit i odbočnou trať ze Studénky přes Sedlnice do Mošnova, která obsluhuje ostravské letiště, a také větev ze Sedlnic do Příbora. Vlaky se vrátily i na trať Opava východ – Hradec nad Moravicí.
První popovodňový vlak z Prahy, který dojel do Ostravy (21. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
V průběhu víkendu se podařilo obnovit provozuschopnost na tratích z Kravař do Hlučína a do Chuchelné, kde uvízly po povodni vlaky. Ty ale ani tak nejezdí a náhradní autobusová doprava je vedena v celých trasách zmíněných tratí. Navazující napojení na Opavu je ale zatím mimo provoz a jeho oprava zabere týdny. Masa vody tady totiž v neděli 15. září podemlela trať mezi zastávkami Opava zastávka a Malé Hoštice, část náspu chybí v délce několika desítek metrů. Vlaky neprojedou ani mezi Ostravou a Opavou. Povodně tuto trať poškodily výrazně, oprava si vyžádá týdny nebo i měsíce.
"Naopak ještě v průběhu tohoto týdne očekáváme, že by mohla být znovu průjezdná celá trať z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm a také z Českého Těšína do Hnojníku," doplnil tiskový mluvčá Správy železnic. Po povodních byl v jednu chvíli zastaven provoz na zhruba osmdesáti úsecích tratí, v tuto chvílí zbývá zprovoznit asi tři desítky úseků. Nejkomplikovanější situace zůstává v severní části Olomouckého kraje. U tratí na Jesenicku je poškození fatální, na některých místech navíc stále neopadla voda.
Nadále místo vlaků jezdí náhradní autobusy již z Hranic (19. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)