Tah přes Ostravu a Bohumín je opět průjezdný
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Vlaky se postupně vrací na tratě, které byly poškozeny po zářijových povodních. Již od soboty jezdí dálkové vlaky od Prahy až do Bohumína, od pondělí přibydou další tratě i spoje.
Zprovoznění dalších tratí je pak záležitost měsíců. Například mezi Opavou a Krnovem vlaky vyjedou až v prosinci, přes Glucholazy až v druhé polovině příštího roku...
Zaplavené hlavní nádraží v Ostravě (16. září 2024, Správa železnic)
Cestujícím, kteří cestují mezi Slezskem a hlavním městem, se značně ulevilo. Správa železnic totiž v sobotu odpoledne zprovoznila klíčový koridorový úsek z ostravského Svinova přes Bohumín do Dětmarovic. "Správě železnic se podařilo urychlit opravy po nedávných povodních, které zasáhly velkou část severu Moravy a Slezsko," informovala tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Dopravcům se tak znovu otevřela možnost vrátit se původní trasu přes Karvinou a dále na Čadcu a Žilinu. Nadále však platí, že vzhledem k poškození příslušných zařízení není v Ostravě-Svinově ani v Bohumíně zajištěn bezbariérový přístup k vlakům. Na ostravském hlavním nádraží prozatím není možné zajíždět z koridoru k frýdlantským nástupištím.
Na svou běžnou trasu se tak v průběhu soboty a neděle v plném rozsahu vrátily dálkové vlaky linky Ex1 směřující na Slovensko. S ohledem na škody způsobené nedávnými povodněmi v úseku Bohumín - Chalupki zůstává provoz omezen mezi Českou republikou a Polskem. "Obnovení provozu aktuálně řešíme ve spolupráci s naším partnerským dopravcem PKP Intercity," dolpnil mluvčí Českých drah Filip Medelský s tím, že už za týden by mělo být možné jezdit z Ostravy přes Bohumín-Vrbici do polských Chalupek.
Čtěte také...
- Povodně 2024: Voda ničila tratě, cesty i nádraží (vydáno 26. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Poškozená a podemletá trať z Opavy do Malých Hoštic (16. září 2024, FB/Lukáš Čás)
Už v pátek se mohly vlaky vrátit také na trať mezi Opavou a Štítinou, České dráhy sem regionální spoje vrátily až od pondělí 30. září. V úseku Štítina - Ostrava-Svinov a zpět nadále zůstává náhrada vlaků regionální dopravy autobusem. U dálkových vlaků na trase Praha – Opava, tedy spoje SC 513, 514, 519, 502, stále platí přerušení provozu vlaků. Vlaky dálkové dopravy linky R27 pak budou i nadále nahrazeny autobusem v úseku Bruntál - Krnov - Opava - Ostrava-Svinov a zpět. "Obnovení provozu dál na Ostravu se předpokládá v polovině října," doplnila mluvčí Správy železnic.
Postupně pak probíhá také zjišťování škod na dalších místech Moravskoslezského kraje. Optimističtější je Správa železnic v případě tratě z Opavy do Krnova a Jindřichova ve Slezsku, kde by vlaky mohly vyjet ještě v letošním roce. Mezi Opavou a Malými Hošticemi je poškození tratě fatální a podle sdělení Správy železnic není zatím možné sdělit předpokládaný termín obnovení provozu. Podobná je situace také na úzkokolejné trati z Třebešné do Osoblahy. Skeptické jsou pak odhady zprovoznění tratě mezi Jindřichovem ve Slezsku a Mikulovicemi vedené přes polské Glucholazy. Na českém úsemí totiž došlo k rozsáhlému zemnímu sesuvu, který si vyžádá geologický průzkum. Správa železnic tak předpokládá, že provoz se tady podaří obnovit až v druhé polovině příštího roku.
Pohled na zaplavené hlavní nádraží v Ostravě (16. září 2024, Správa železnic)