Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Konec tramvají T6A5 v Brně
přijde do dvou let

 Budějovické 15Tr a 25Tr
dojezdí do příští rok

 Jihlavu trápí problémy
s parciálními trolejbusy

 RegioPanteři PID jezdí
na všech spojích do Kralup

NÁZOR: Nový navigační systém? Nic nového

PRAHA - Hlavní město představilo novou moderní grafiku navigačního a informačního systému. Současně doplnilo, že ty současné pochází již ze 70. a 80. let a byly vytvářeny v souvislosti se zahájením provozu pražského metra. 

/KOMENTÁŘ/ Ve finále ale Praha vlastně nepřišla s ničím novým. Pouze oprášila něco, co tady úspěšně fungovalo několik desítek let a pak se změnilo...


Pohled na výřez nového schoématu metra a tramvají (vizualizace, ROPID)

Informační a navigační systém v hlavním městě je zastaralý. S tím přišlo hlavní město a hned vytvořilo projekt Čitelná Praha. Myšlenka zpracování projektu sjednocení a zkvalitnění informačního a navigačního systému v Praze pak podle webových stránek ROPIDu vychází z dlouhodobě neutěšených poměrů v této oblasti, kdy na území Prahy existuje více samostatných systémů, které spolu nejsou koordinovány esteticky ani obsahově. Často také informační systém zaniká ve vizuálním smogu tvořeném reklamou a jinými komerčními sděleními. Základní myšlenka dobrá a vcelku logická. Jenže to by tu nesmělo být pověstné "ale".

Systém nového pražského wayfindingu vzniká postupnou iterací. Vychází z návrhu připraveného grafickým studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type pro mezinárodní soutěž, ve které v roce 2022 zvítězili. Nové informační prvky jsou instalovány do prvních stanic metra - nejprve na Palmovku, ve které se přijaly první poznatky a ty se zapracovaly do druhé stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde nedávno skončila náročná rekonstrukce. Opět vcelku logický krok, kdyby i tady nenavazovalo "ale".

Čtěte také...
Praha testuje novou grafiku navigačních prvků (vydáno 8. listopadu 2023)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Velmi podobné schéma z období po roce 1988 (nedatováno, DPP)

V tiskových zprávách se na jednu stranu mluví o nových moderních informačních prvcích jednotné podoby, které byly pořízeny za několik milionů korun. Například pro letošní rok to je částka 17 milionů korun a v dalších dvou letech pak až o 19 milionů korun. Jedním dechem ale ROPID, který celý projekt vede, přiznává, že zas tak o moderní novinky nejde. "Prvky, které se používají nyní, mnohdy pocházejí i ze 70. a 80. let minulého století. Navigační systém v moderní metropoli musí odpovídat potřebám cestujících a měl by také umět reflektovat celou řadu online dat a aplikací, které pro přesuny po městě městskou hromadnou dopravou i pěšky lidé běžně využívají," uvedl sice Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Jenže při porovnání nové moderní grafiky s tou, která se využívala v minulých desetiletích, člověk moc rozdílů nepozná. Třeba pozadí, což je nejzásadnější novinkou. To dosavadní bílé se změnilo v černé, kde více vynikají jiné barevné prvky, jako různobarevné trasy metra nebo modrá Vltava. Jenže ona to úplně novinka není - taková schémata využíval Dopravní podnik hlavního města Prahy v minulých letech v soupravách metra. A stejně tak navigační systém ve stanicích metra byl dříve na černém pozadí s bílým textem. Dokonce i cílové stanice na soupravách byly na černém pozadí...


Navigační prvky v roce 1978 - bílý text na černém pozadí (reprofoto, Vlčoun/archiv)

Praha tak v praxi nepřišla s něčím novým. Jen oprášila něco, co tady v minulosti fungovalo a nikoho ani nenapadlo si stěžovat, že to nefunguje. Pak cestující navykla na černý text na bílém pozadí, který teď vrací zpátky o několik desítek let. A kromě toho rozčeřila vody natolik, že se začaly objevovat hlasy, že bílý text není na černém pozadí dobře čitelný a především slabozrací mají problém text přečíst. Zda jsou tyto ohlasy oprávněné, nechám posoudit jiné, ostatně těch skutečných odborníků tady máme dost. 

A právě proto probíhá pilotní provoz na Palmovce, ve stanici Jiřího z Poděbrad a v devíti soupravách pražského metra, kde je nad dveřmi vyobrazené nové schéma. Na černém pozadí. "Chceme, aby se každý v Praze vyznal a našel správnou cestu. Naším cílem je proto sjednotit všechny navigační a informační prvky ve městě do jednotného stylu tak, aby pohyb v něm byl předvídatelný a především čitelný. Zkušenosti, které posbíráme v rámci pilotního testování, využijeme pro vytvoření finální podoby tohoto systému," ubezpečil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. A například po zapracování výsledků průzkumu by měly všechny vozy metra získat finální podobu schémat na jaře příštího roku. Tak uvidíme, jak to celé dopadne...

Filip Vlček, šéfredaktor Informačního portálu Vlčoun.cz


Také cílová stanice na čele souprav byla na černém pozadí (reprofoto, Vlčoun/archiv)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!