Kvůli opravě Komína rozšíří vozovnu ve Slatině
BRNO - Brněnský dopravní podnik řeší havarijní stav trolejbusové vozovny Komín. Pro zajištění dostatečného zázemí pro trolejbusy tak plánuje rozšířit vozovnu ve Slatině a teprve poté řešit stav vozovny Komín.
Nejreálnějším postupem je její úplná demolice a následná výstavba zcela nové vozovny. Ta by měla být zprovozněna přibližně do tří let...
Stávající malý areál vozovny Slatina (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
V souvislosti s havarijním stavem vozovny Komín předložil Dopravní podnik města Brna radním materiál, ve kterém popisuje návrh řešení nastalé situace. Tím je modernizace a rozšíření vozovny ve Slatině a následná výstavba nové vozovny v Komíně. "Dopravní podnik si nechal zpracovat odborné posouzení vhodnosti sanace stávající budovy komínské vozovny nebo postavení nové. Druhá možnost se jeví jako vhodnější. Aby však zůstal provoz trolejbusů zajištěn, nejdříve zmodernizujeme a rozšíříme areál vozovny ve Slatině. Až bude část pro trolejbusy ve Slatině hotová, dojde na stavbu nové vozovny v Komíně," podotkl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Problémy s technickým stavem vozovny se objevily letos v červnu, kdy bylo na základě nařízení statika zakázáno odstavování vozidel ve druhém patře vozovny. Dopravní podnik města Brna proto musel změnit systém odstavování trolejbusů v celém areálu komínské vozovny. Trolejbusy začaly být odstavovány na dvoře vozovny a část vozidel byla přesunuta do vozovny Husovice. Jakmile dojde k uzavření celé komínské vozovny, bude nutné trolejbusy přesunout do vozovny Slatina.
Slatinská vozovny pomůže při rekonstrukci Komína (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik již modernizaci a rozšíření vozovny ve Slatině připravuje. S realizací by se mohlo začít v příštím roce s tím, že se v první fázi bude zaměřovat na část vozovny pro trolejbusy. Náklady na rekonstrukci jsou 1,2 miliardy korun, z nichž 578 milionů převede město z projektu výstavby vratné smyčky v Pisárkách a 510 milionů korun by mohla činit dotace z Operačního programu Doprava 2021 - 2027. Město Brno by následně 116 milionů korun doplatilo ze svého rozpočtu, a to až v roce 2028, kdy bude projet finalizován.
Stávající vozovna Komín byla postupně stavěna v letech 1994 až 1997, zprovozněna byla v květnu téhož roku. Unikátní patrová konstrukce nabízí v dolním patře prostory pro denní a střední údržbu, horní podlaží pak zabírá odstavná plocha. V areálu vozovny je navíc mycí linka a zkušební trať pro zkoušení servisovaných trolejbusů. Nová vozovna v Komíně by měla vyrůst v letech 2026 až 2027. "Předpokládáme, že by se na financování podílelo město Brno, a to částkou 86 milionů Kč. Dále se bude dopravní podnik snažit o financování ze stejného operačního programu jako v předchozím případě," dodal Petr Kratochvíl.
Slatinskou vozovnu si zájemci prohlédli letos v červnu (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)