Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Přívalové srážky v červnu
zaplavily řadu tratí

 Za jízdné v noční MHD
neplatí pětina lidí

 Na Most Inteligence
se provoz vrátí v létě

 V Hradci oslavili důstojně
výročí 75 let trolejbusů

V terminálu oslavili 75 let trolejbusů v Hradci

HRADEC KRÁLOVÉ - Zábava, možnost nahlédnout do měnírny či dispečinku a nebo se třeba svézt i historickým trolejbusem. Taková byla uplynulá sobota v Hradci Králové, který oslavoval 75 let od zahájení trolejbusové dopravy.

I přes občasné přeháňky si akci nenechaly ujít stovky návštěvníků, a to jak místních, tak i přespolních. Jízdy historickými vozy byly velmi oblíbené...


Spoj zvláštní linky číslo 75 vyjíždějící z terminálu (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Sobota 18. května právem patřila hradeckým trolejbusům Dopravní podnik města Hradce Králové totiž slavil 75 let od zahájení trolejbusové dopravy. První linka označená číslem 2 vyjela do ulic města 2. května 1949, spoje odjížděly tehdy každou půlhodinu od hlavního nádraží přes dnešní Gočárovu třídu na Pražský most a dále do Mostecké ulice, k Fortně a po Brněnské dojely až do Nového Hradce Králové. A právě ve velmi podobné trase, jen se začátkem na Terminálu HD a koncem na jedné z nejnovějších trolejbusových tratí Pod Strání pendlovaly historické trolejbusy.

Jízdy historickými trolejbusy táhly nejvíc

Právě projížďka historickými trolejbusy, která byla v rámci oslav nabízena bezplatně, lákala nejvíce dopravních fanoušků i místních cestujících. Na mimořádné lince číslo 75 se průběžně střídaly trolejbusy Škoda 8Tr9, Škoda 9Tr, Škoda 14Tr, Škoda Sanos 200Tr a v premiéře také Škoda 15Tr. Právě posledně jmenovaný trolejbus byl velkým lákadlem, protože poslední 'patnáctky' v Hradci Králové dojezdily již před více jak deseti lety, konkrétně v roce 2012. Dopravní podnik se snažil zachovat svůj historický vůz ev.č. 77, nicméně jeho poškození a koroze bylo natolik rozsáhlé, že nakonec byly odkoupeny dva ojeté vozy z Ústí nad Labem, které si v červnu 2011 ústecký DP zakoupil právě z Hradce. 


Trolejbus Sanos najíždějící na další spoj zvláštní linky (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Projížďkami ale program nekončil. I když byly důležitým bodem programu, zájemci si mohli na odstavné ploše při terminálu prohlédnout vystavené autobusy a trolejbusy stávající městské hromadné dopravy. Zevrubně se tak bylo možné podívat na autobusy Urbanway 12m Cursor E6 STEP E, SOR NS 18 Diesel E6, SOR NS 12 Diesel E6 a na trolejbusy typu a Škoda 30Tr SOR TNB 12 a historický Škoda 15Tr ev.č. 82. Právě druhý vůz bude následně sloužit pro vytěžení náhradních dílů při záchraně vozu ev.č. 83.

Zaměstnanci DP odpovídali na zvídané otázky

Unikátní nabídkou byla také možnost navštívit dispečerskou kouli umístěnou v Terminálu HD nebo měnírnu, která byla v ten den mimořádně otevřená. Vystavený byl také montážní vůz s plošinou, který se používá při pracích na trolejovém vedení, či dispečerský automobil hradeckého dopravního podniku. Detailně bylo také možné si prohlédnout vystavené ukázky trakčního vedení. Na stanovištích byli k dispozici také zaměstnanci Dopravního podniku, kteří k jednotlivým tématům ochotně podávali odborný výklad a odpovídali na mnohdy velmi zvídavé otázky návštěvníků akce. 


Výstava montážní plošiny i dispečerského vozidla (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

I když po poledni počasí již příliš nepřálo, občasné přeháňky se v návštěvnosti akce příliš neprojevily. Zábavný program pro děti nejen v přilehlém parčíku zajistily stánky rádia Černá hora, Městské policie Hradec Králové, RC modelů Truckbanda, Farmářských trhů, Galerie moderního umění Hradec Králové nebo BESIPu. Na Terminálu budou k dispozici také stánky s občerstvením, které terminál provoněly mnohými dobrotami. 

První trolejbus se rozjel po roční výstavbě

Předválečné záměry s výstavbou elektrické dráhy se nerealizovaly, a teprve po roce 1945 se přikročilo k přestavbě dopravního systému, jehož součástí se stala i výstavba trolejbusových tratí. Projekt vznikl v roce 1947, počátkem druhého čtvrtletí 1948 byla zahájena výstavba trolejbusových tratí, a již v neděli 2. května 1949 zahájila se dvěma vozy provoz linka označená jako číslo 2. Jezdila od hlavního nádraží na Nový Hradec Králové. Ještě v témže roce 28. října byla uvedena do provozu i linka číslo 0 na Slezské Předměstí. Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra - ČKD. Teprve výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala o nové provozní úseky. 


Statiské ukázky současné městské dopravy (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Trolejbusy v Hradci Králové měly ale namále. Když v šedesátých letech probíhala rekonstrukce Gočárovy třídy, bylo nutné dočasně od listopadu 1967 zastavit trolejbusovou dopravu. Rozhodnutím města se ale dočasná změna změnila v trvalou, a trolejbusy se na tuto rušnou tepnu vrátily skoro až za tři desetiletí. Všeobecný náhled na trolejbusy navíc zapříčinil, že se na mnohých místech začala rušit trolejbusová doprava a nahrazovat autobusy, v Hradci šlo například o Kladskou ulici a Pospíšilovu třídu. K dalšímu rušení tratí pak již ale nedošlo a hlavní směry trolejbusové dopravy zůstaly zachovány.

Po vlně rušení přišla vlna oprav a rozvoje

V 80. letech, podobně jako v jiných městech, došlo ke změně pohledu na trolejbusovou dopravu a k postupnému přehodnocení záměrů, trolejbusová doprava byla zachována. Došlo postupně k modernizaci stávajících úseků a vozového parku, k výstavbě nových úseků se přikročilo až o desetiletí později. Trolejbusy začaly jezdit i tam, kde byly dříve zrušeny, došlo k modernizaci vozového parku trolejbusů, v roce 1999 byla dokončena obnova celé trolejbusové sítě a trolejbusová doprava v Hradci Králové patřila rozsahem provozu a počtem vozidel ke středně velkým.


První jízda budoucího historického trolejbusu 15Tr (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Královéhradecký kraj teď

zdroj: http://webcam.hkfree.org/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Hradec Králové - Slunečno.cz

Redakce Hradec Králové:

208 kralovehradecky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- kralovehradecky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!