Konvoj Ostravou připomněl výročí 130 let MHD
OSTRAVA - Ve velkém stylu oslavila Ostrava výročí 130 let provozu městské hromadné dopravy. V sobotu 7. září si tak mohli obyvatelé města prohlédnout takřka kompletní vozový park, který kdy městem jezdil.
Ke zhlédnutí byly historické i současné tramvaje, trolejbusy a autobusy, které se následně vydaly na speciální jízdu v trase první tramvajové linky...
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Nádražní ulice u náměstí Svatopluka Čecha v Přívoze se v sobotu 7. září změnila v jednu velkou výstavu. Od 10.00 hodin si tady zájemci, dopravní nadšenci i obyvatelé Ostravy mohli prohlédnout prakticky všechny vozy, které kdy Ostravou jezdily. K vidění byly historické i současné tramvaje, trolejbusy i autobusy a nechyběly ani některé montážní vozy. Výstava vozů se tady uskutečnila v rámci vyvrcholení letošních oslav 130 let provozu městské hromadné dopravy, které organizoval Dopravní podnik Ostrava.
Na Náměstí Svatopluka Čecha bylo přichystáno podium, kde hrála živá hudba a krátce po jedenácté hodině se zde uskutečnila také řada proslovů. Mezi těmi prvními byl například generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. "Lidem, kteří jezdí naší hromadnou dopravou, tak přeji, ať se jim líbí a ať ji dále společnými silami rozvíjíme správným směrem. Chtěl bych, aby byla naše městská hromadná doprava byla výkladní skříní našeho krásného města. To, jakou městskou dopravu máme, definuje kvalitu života v tomto městě," uvedl ve svém projevu Morys.
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Na kolejích v obou směrech byly k vidění například Brňák, Komárek, ale i novodobější tramvaje, jako například tramvaj T2, legendární tramvaj T3, se kterou se můžeme v provozu ještě potkávat, nebo třeba hranatá muzejní tramvaj T6A5 nebo pracovní a montážní tramvajové plošiny. V koloně tramvají nechyběla ani cvičná tramvaj, kterou Dopravní podnik využíval k zácviku nových řidičů. Nechyběla ale ani tradiční modrá Barborka, kterou Dopravní podnik Ostrava využívá pro speciální akce nejčastěji.
Za zmínku stojí dvě rarity. Dopravní podnik Ostrava v tichosti ukázal zrenovovanou kloubovou tramvaj K2, která prošla menší rekonstrukcí s důrazem na zachování podoby z let, kdy byly tyto tramvaje běžně v provozu. Těchto tramvají jezdilo v Ostravě deset a poslední byly vyřazeny v roce 2018. Druhou zajímavostí byla prezentace tramvaje Škoda 39T v polepu připomínajícím právě 130 let provozu MHD. Nejen vně, ale i uvnitř tramvaje tak zájemci naleznou nejdůležitější milníky z provozu městské dopravy v Ostravě od samotného zahájení provozu přes data otevření vozoven, zařazení elektrobusů nebo parciálních trolejbusů. Projít si celou tramvaj určitě stojí za to.
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Trolejbusům patřila Nádražní ulice ve směru z centra. Koloně vévodila Tatrovka následovaná trolejbusy typu 8Tr a 9Tr. Dále pak byly vystaveny trolejbusy z novodobější historie, jako jsou trolejbusy Škoda 14Tr, dále 17Tr a na závěr pak nechyběla ani 'jednadvacítka', se kterou se ostravská městská doprava rozloučila loni v květnu. Za ní ještě byl vystaven nejmodernější trolejbus Temsa 36Tr.
Bohatá byla také ukázka autobusového vozového parku. Nechyběla nejstarší Pragovka, autobusy ŠM11 či RTO, následovala pak zrenovovaná Karosa B731, kterých v Ostravě jezdilo více jak čtyři stovky. Následovala modernější Karosa B931, dále dvě verze Solarisů Urbino. Na závěr kolony si lidé mohli na Nádražní ulici v Přívoze prohlédnout také nejmenší autobus Fiat a naopak největší autobus, a tím je dvoupatrová Scania. I kvůli její prezentaci byly na linku číslo 88 spojující Porubu a ZOO nasazeny klasické kloubové autobusy.
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Úderem poledne se pak z Nádražní ulice vydal konvoj historických i současných tramvají, autobusů a trolejbusů na speciální projížďku po trase první tramvajové linky v Ostravě. Přes Křižíkovu tak tramvaje a autobusy pokračovaly dále do centra na Elektru, Náměstí Republiky, Mariánské náměstí a přes Mírové náměstí s Starou ocelárnu pak konvoj dojel na Nádraží Vítkovice. Hladkému průjezdu na některých křižovatkách asistovali státní policisté. Trolejbusy jely s ohledem na absenci trolejí přes Vozovnu trolejbusů kolem Nové radnice a okruhem přes Sídliště Fifejdy zpět do centra, kde cirka ve 12.50 hodin jízda skončila ve vozovně trolejbusů.
Slavnostní jízda konvoje tramvají a autobusů skončila odstavením na kolejišti u nádraží Ostrava-Vítkovice v přilehlé tramvajové smyčce. Tramvaje i autobusy společně s parciálním trolejbusem sem dojely okolo 13.00 hodiny a zájemci si je tady mohli opět detailně prohlédnout až do 16.00 hodin. Poté vozidla odjela již bez cestujících do vozoven a garáží.
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
V souvislosti s výstavou tramvají, trolejbusů a autobusů mezi zastávkami Muglinovská a Hlavní nádraží bylo nutné odklonit z této ulice pravidelné linky. Výluka tramvajové dopravy probíhala od 7.30 do 13.00 hodin a po tuto dobu byly tramvajové linky číslo 1, 2 a 8 končící na Hlavním nádraží zkráceny jen na konečnou zastávky Plynárny. Ve zbylé trase jezdily autobusy náhradní dopravy, které neobsluhovaly zastávku Náměstí Svatopluka Čecha. Odkloněny byly také trolejbusové linky číslo 101, 102, 106 a 108, které jezdily přes Mariánskohorskou a Jirskou ulici stejně, jako vedla trasa náhradní autobusové dopravy. Na trolejbusové linky proto byly nasazeny parciální trolejbusy či autobusy.
Celá velkolepá akce se uskutečnila za příjemného počasí během posledního prosluněného víkendu. Organizátorům patří velký dík za detailní přípravu a hladký průběh celé akce. Informační portál Vlčoun.cz se k akci ještě vrátí v následujících dnech samostatnou fotogalerií.
Výstava a následný konvoj historických vozidel Ostravou (7. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)