Pražské tramvaje letos vyjely na tři nové tratě
PRAHA - Hned tři tramvajové tratě byly v letošním roce zprovozněny v hlavním městě. Cestující se tak po letech slibů dočkali tramvají v Libuši, Slivenci a naposledy téměř před měsícem z Divoké Šárky na sídliště Na Dědině.
A tím rozvoj tramvajové dopravy v hlavním městě nekončí, i když se Dopravní podnik hlavního města Prahy nyní soustředí na trolejbusovou dopravu...
V první den byly v provozu historické tramvaje (26. května 2023, DPP/Petr Hejna)
Letošní tramvajový boom začal v květnu. Na trať do Libuše dlouhou 1750 metrů vyjely tramvaje s prvními cestujícími 26. května. Po 28 letech na den přesně od zahájení tramvajové dopravy z Braníku do Modřan se tak tramvajová trať přiblížila Novým Dvorům, i když zatím jen na úvraťovou konečnou v Libuši. Cestujícím tady slouží celkem čtyři nové zastávky, které obsluhuje každý druhý spoj tramvajové linky číslo 17. V nočním provozu tady zatím žádná linka vedená není.
"Prodloužením tramvajové trati Sídliště Modřany - Libuš přivádíme kapacitní kolejovou veřejnou dopravu do oblastí, které se v uplynulých letech významně rozvíjely, ale doposud byly obsluhovány pouze autobusovými spoji. Navíc jsou to oblasti, kde je v návaznosti na metro D plánována další výstavba bytových domů. Tato trať nabídne rychlou a přímou dopravu z Libuše do Modřan, Braníka a dále do centra Prahy. Ze Sídliště Libuš se cestující za zhruba 25 minut dostane tramvají na Palackého náměstí, resp. za půlhodiny na Staroměstskou bez nutnosti přestupovat," řekl první náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Čtěte také...
- Tramvaje na Libuš vyjely, svezly první cestující (vydáno 29. května 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Pohled na obratiště Slivenec při slavnostním zahájení provozu (13. října 2023, PID)
Na zprovoznění další tramvajové tratě si Pražané museli počkat přes čtyři měsíce. V pátek 13. října odpoledne byly prodlouženy tramvajové linky číslo 4 a 5 ze Sídliště Barrandov přes dosavadní úvraťovou konečnou Holyně na kapacitní obratiště Slivenec. Nová trať v délce 415 metrů navázala na první etapu prodloužení, která z Barrandova vedla od dubna loňského roku jen do Holyně. Výstavba druhého úseku, jejímž zhotovitelem je společnost Strabag, trvala 36 týdnů. Vybudováním druhého úseku tratě z Holyně do Slivence dosáhla tramvajová síť v Praze délky 146,3 kilometrů.
Nová tramvajová trať Sídliště Barrandov - Slivenec je nejen ukázkou koncepčního plánování, o které se město poslední tři roky snaží, ale také ukázkou, jak by se správně měla stavět tramvajová infrastruktura. "Nejdříve má vzniknout trať jako základ budoucího bulváru, a teprve kolem něj nová čtvrť. Dnes je postaveno náměstí Olgy Scheinpflugové, na něm dokončeny bytové domy, máme zprovozněnu tramvajovou trať, kolem které se dál bude rozrůstat nová čtvrť. Noví obyvatelé se sem budou stěhovat už do čtvrti s fungující kapacitní dopravní obsluhou. Opakem je trať Divoká Šárka – Dědina, kterou teprve nyní dostavujeme do už existujícího sídliště a obytné čtvrti. Tam ve větší části po více než třiceti letech doháníme to, co už mělo dávno fungovat," dodal náměstek primátora Petr Hlaváček.
Čtěte také...
- Už ne jen do Holyně, tramvaje frčí do Slivence (vydáno 16. října 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Jedna z prvních tramvají sjíždějící z Dědiny (22. října 2023, Vlčoun/Martin Röslein)
Zmíněná tramvajová trať na Dědinu je poslední z tria letos zprovozněných tramvajových tratí. S délkou přes 2,2 kilometrů jde zároveň o nejdelší tramvajovou trať, která byla letos předána Pražanům do užívání. Trať se napojuje u obratiště Divoká Šárka a pokračuje přes Sídliště na Dědině a Ciolkovského na dvoukolejné obratiště Dědina. "Divoká Šárka - Dědina je poslední, ale také nejdelší a nejsložitější nová tramvajová trať, kterou jsme letos v Praze otevřeli. Její výstavbou jsme splnili jeden z dluhů Prahy, trať zde byla totiž plánovaná už od poloviny 70. let minulého století jako dopravní obsluha sídliště Na Dědině a v územním plánu je zanesena od roku 1986. Nová trať bude sloužit nejen obyvatelům sídliště Na Dědině, ale celé rezidenční oblasti, včetně nové bytové zástavby u Drnovské ulice," řekl Zdeněk Hřib.
Zraky Pražanů se nyní ubírají mezi Lihovar a Dvorce, kde stavba nového tramvajového mostu probíhá vcelku dost viditelně. Jeho výstavba začala loni v září a dělníci po výstavbě základů pokračují nyní nad hladinou Vltavy. Po dokončení, ke kterému by mělo dojít příští rok, pak v jižním sektoru Prahy dojde k výrazným změnám nejen v tramvajové, ale také v autobusové dopravě. Hlavní město mezitím potvrdilo, že název Dvorecký most je jen čistě pracovním názvem.
Čtěte také...
- Další boom v Praze: Tramvaje vyjely na Dědinu (vydáno 23. října 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Na Divoké Šárce přes den už tramvaje nekončí (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)