Oprava sesuvu u Žalhostic vyjde na sto milionů
ČESKÁ REPUBLIKA - Jeden ze dvou sesunutých svahů, které byly začátkem června poškozeny silnými přívalovými dešti, je již opravený. Zatímco u Plzně již vlaky tak jezdí podle jízdních řádů, u Žalhostic je poškození rozsáhlejší.
Násep se tu nahradí novým odlehčeným, který bude vybudován mezi přemostěními. Oprava obou sesuvů vyjde Správu železnic na 115 milionů korun...
Podemletá trať u Žalhostic na Litoměřicku (4. června 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Přívalové deště, které začátkem června zaplavily desítky tratí a provoz na mnoha místech zastavily na dlouhé hodiny, výrazněji poškodily také dvě železniční tratě. Stále zastavený je provoz na trati 114 mezi Žalhosticemi a Litoměřicemi, kde došlo k rozsáhlejšímu sesuvu náspu. "Z důvodu sesuvu svahu v úseku tratě Správy železnic Litoměřice horní nádraží - Lovosice je do odvolání zavedena náhradní doprava," uvedl 2. června v podvečer dopravce AŽD Praha na svých sociálních sítích i na svém webu. Omezení se dotklo také vlaků Českých drah.
Účet za opravu sesuvu u Žalhostic: 100 milionů korun
Po základní stabilizaci svahu pak došlo k rozhodnutí, že se provede komplexnější oprava. "V současnosti dochází k výměně náspu mezi přemostěními. Násep se nahradí novým odlehčeným, který bude vybudován mezi přemostěními. Jeho spodní část do úrovně přibližně 2 metrů se obloží kamenem. Samotné práce by měly trvat 8 týdnů, předpokládaná hodnota je 100 milionů korun," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Na stávající mimořádnost tak naváže plánovaná výluka, vlaky se na trať vrátí v průběhu srpna.
Náhradní dopravu zajišťuje autobus pražského DP (4. června 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Dopravce AŽD, který na trati provozuje vlaky takzvané Švestkové dráhy, na sociálních sítích vyzvdihl spolupráci s pražským dopravním podnikem, který zde zajišťuje náhradní dopravu. "Vedení společnosti děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za účinnou a rychlou pomoc se zapůjčením autobusu s řidiči pro náhradní autobusovou dopravu cestujících Švestkové dráhy mezi Žalhosticemi a Lovosicemi. V neděli v noci, kdy jsme nemohli nikde rychle zajistit autobus na pondělní ráno, nám neodmítli pomoc a nasadili jejich autobus," uvedla dopravce na svých sociálních sítích.
Oprava poškozené tratě u Starého Plzence již skončila
Přívalové deště zaplavily a poškodily železniční trať také u Starého Plzence na trati 191. "Odhad závalu je zhruba 36 metrů krychlových. Správa tratí na místo povolala techniku na odbagrování sesuvu," uvedla po zastavení provozu 2. června Správa železnic. Rychlíky byly mezi stanicemi Plzeň hlavní nádraží a Nezvěstice odřeknuty bez náhrady, a to z důvodu nesjízdnosti silnic, osobní vlaky jezdily odklonem. "Svah bylo nutné zpevnit na 4 místech na úseku dlouhém zhruba 3 kilometrů, následně došlo k opravě kolejí. Práce vyšly na 15 milionů korun," upřesnila Friebová s tím, že vlaky se na trať vrátily ve čtvrtek 20. června od 15.00 hodin.
Zaplavená trať u Starého Plzence (2. června 2024, Správa železnic)
Železniční dopravu na některých místech zcela paralyzovaly bouřky a přívalové deště v neděli 2. června. Postupující bouře nejčastěji zaplavovala železniční tratě nebo lámala či vyvracela stromy, které pak padaly na trolejové vedení nebo přes koleje. Kromě zmíněných sesuvů půdy došlo například například k zaplavení kolejiště ve stanici Poběžovice, voda tady zaplavila také železniční trať mezi Poběžovicemi a Klenčí pod Čerchovem, přejezd pak voda zaplavila na trati 185 mezi Domažlicemi a Kdyní. Na téměř dva dny se pak protáhlo zaplavení a následné čištění železničního přejezdu na trati 200 mezi Lochovicemi a Jincemi a k podemletí tratě mezi Jincemi a Bratkovicemi.
Čtěte také...
- AKTUÁLNĚ: Železnici brzdí sesuvy i povodně (vydáno 2. června 2024)
- AKTUÁLNĚ: Po nedělních deštích stojí pět tratí (vydáno 2. června 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Zaplavená trať u Starého Plzence (2. června 2024, Správa železnic)