Průměrné zpoždění vlaků ČD dosáhlo 47 vteřin
ČESKÁ REPUBLIKA - Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině roku 2024 o půl procentního bodu lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 procent příjezdů do stanic a zastávek bylo včas.
Údaj představuje desítky milionů příjezdů vlaků do všech stanic, ve kterých zastavují. České dráhy v první polovině roku vypravily více než 1,2 milionů spojů...
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
"Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená samotným dopravcem, pak by bylo zpožděno jen zhruba procento všech jeho vlaků. Tato zpoždění vznikají nejčastěji kvůli delšímu nástupu a výstupu cestujících, například při přepravě skupin, většího počtu cestujících s jízdními koly nebo osob se sníženou schopností pohybu a orientace, které potřebují k nástupu a výstupu speciální plošiny," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský s tím, že druhou nejčastější příčinou zdržení na straně dopravce byla technická závada lokomotiv, jednotek a motorových vozů.
Třetím nejčastějším důvodem zpoždění je pozdní příprava vlaku k odjezdu. Úplně nejčastěji však zpožďuje vlaky takzvaný sled vlaků, ten se podílel od ledna do června na 26,9 procent zpoždění. Tato skutečnost je ovlivněna historickým charakterem naší železniční sítě. Ta je sice nejhustší v Evropě, ale také má jeden z největších podílů pouze jednokolejných tratí. "V Česku je podíl jednokolejek neuvěřitelných 77,5 procent," zdůraznil Medelský a doplnil, že například v sousedním Rakousku je to zhruba 56 procent a v Německu dokonce pouze 45 procent tratí.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
Vlaky v zahraničí nemusí tak často čekat na křižování na jednokolejkách a mohou jet plynuleji. To však platí i pro předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků a rychlíky a expresy. Na české železnici je totiž velmi málo vícekolejných úseků, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, ale naopak je řada úseků s velmi vysokou hustotou provozu různě rychlých vlaků. Do trojice nejčastějších příčin zdržení vlaků patří ještě čekání na přípoj v rámci čekacích dob s 19,6 procenty, aby se lidé dostali co nejpohodlněji do svého cíle a domů a nemuseli kvůli menšímu zdržení prvního spoje čekat třeba skoro hodinu na následující vlak.
Mezi další příčiny způždění patří i vliv plánovaných výluk s 12,2 procenty, při kterých je například snížená kapacita tratě nebo se projevuje pomalejší náhradní doprava autobusy. Za pozornost stojí také pátá nejčastější příčina zdržení vlaků, a to zpoždění vzniklé na síti sousedního provozovatele. Tento údaj se totiž týká poměrně malého počtu mezistátních vlaků v celkovém počtu spojů, které České dráhy provozují. Uvedený údaj tak ilustruje, že přesnost českých vlaků je na vysoké úrovni a ve většině případů je lepší než v zahraničí.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)