Kozí dráha se dočkala prodloužení do Krupky
TELNICE - Kozí dráha spojující Děčín s Telnicí na Ústecku se dočkala prodloužení. Po snahách Ústeckého kraje o obnovení provozu na celé trati začaly vlaky od uplynulého víkendu jezdit z Telnice až do Krupky.
Provoz na trati byl zastaven v roce 2007, od té doby si historicky cenná trať prošla zásadními změnami, dlouhodobou výlukou i úvahou ve změnu na cyklostezku...
Vlaky na Kozí dráze z Telnice pokračují do Krupky (21. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
"Jsme moc rádi, že se vlaky po dlouhých letech na Kozí dráhu zase vrací. Slavnostní přivítání prvního vlaku pro nás představuje událost spojenou se zlepšením kvality života místních obyvatel, turismu a s posílením kulturních hodnot tohoto podkrušnohorského regionu. Trať vždy patřila k našemu městu, na území Krupky má momentálně tři zprovozněné zastávky, z nichž se turisté snadno dostanou do zajímavých míst připomínajících historii a kulturní bohatství města," uvedla místostarostka Krupky Miloslava Bačová. Právě do Krupky začaly vlaky zajíždět.
Vlaková linka T11, jak je v jízdních řádech Ústeckého kraje železniční trať číslo 132 označována, dosud končila jen na Telnici. Správa železnic ovšem nechala opravit další téměř devítikilometrový úsek zmíněné železniční trati a Ústecký kraj na ni objednal dopravu. Správa železnic zmíněná oprava a znovuzprovoznění tratě stálo zhruba 50 milionů korun. Provoz bude zajišťovat, stejně jako na zbytku Kozí dráhy, společnost KŽC Doprava. Vlaky budou ve zbytku letošní sezony jezdit o víkendech a svátcích až do 3. listopadu. V souvislosti s prodloužením tratě došlo ke změně jízdního řádu vlaků, kdy jezdí celkem 4 páry spojů v přibližném tříhodinovém intervalu.
První vlak v Krupce vítali místní i s živou kapelou (21. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Kozí dráha má dlouhou historii. Provoz na trati začal už roku 1871, kde železniční dopravu provozovala místní společnost Duchcovsko-podmokelská dráha. Trať byla primárně postavena pro provoz nákladních vlaků pro převoz uhlí do přístavu v Děčíně. Po ukončení těžby v povrchových dolech se z trati stala jen lokálka pro osobní dopravu. Jako poslední osobní dopravu provozovaly České dráhy roku 2007, jejich poslední vlak odtud odjel večer v sobotu 8. prosince. "Nás, kteří se podíleli na chodu této tratě, přeřadili na jinou práci," řekla tehdy výpravčí Janina Lišková. V následujících dvou letech se na trati objevilo pár vlaků pod vedením soukromých dopravců, ovšem jen v úseku Děčín - Telnice. S postupným útlumem poptávky kraj rozhodl, že doprava bude zcela ukončena.
S nápadem oživení tratě přišel v roce 2010 RegioJet, který na trať vypravil v každý nepracovní den od 24. dubna do 7. května reklamní vlaky denně v počtu 6 párů spojů. Dopravce zde jezdil za symbolické jízdné 5 korun v době, kdy se dvěma jednotkami Siemens Desiro Classic vstupoval na český trh v osobní dopravě na železnici. Mezi další pokusy zprovoznit alespoň sezonní provoz na trati roku 2012 nevyšel, Správa železnic totiž z důvodu špatného stavu tratě vyhlásila na trati výluku. Mezi Telnicí a Oldřichovem byla trať nesjízdná kvůli částečnému rozkradení.
Rekonstrukční práce před třemi lety (7. listopadu 2021, Vlčoun/František Živnůstka)
Lepší osud tratě přinešlo nové vedení kraje, které se rozhodlo na trati objednat pravidelnou víkendovou dopravu. Mezi Děčínem a Bohosudovem tak od 29. června začaly jezdit první sezonní vlaky. V provozu byly čtyři páry vlaků z Děčína do Telnice, odkud pak cestující pokračovali náhradní autobusovou dopravou do Bohosudova město. Provoz ale neměl příliš dlouhého trvání, v roce 2015 bylo rozhodnuto o zastavení provozu na celé trati. Špatný technický stav pražců, nevyhovující zabezpečovací zařízení, nefunkční propustky nebo popadané stromy byly důvodem k zastavení provozu. Trvající spor mezi zástupci kraje, starosty přilehlých obcí a železničními nadšenci vyřadil plán města Děčína, který chtěl přestavět trať na cyklostezku.
V roce 2021 bylo vydáno rozhodnutí Ministerstva dopravy o obnově tratě, i když jen v úseku Děčín - Telnice. Stavební práce trvaly necelý půl rok. S touto opravou byla provedena i oprava železničního přejezdu P2028 na Telnici, ten byl potřeba opravit pro možné objíždění soupravy ve stanici. Plnohodnotný turistický provoz byl obnoven 26. března 2022, a to v trase mezi Děčínem a Telnicí pod hlavičkou dopravce KŽC Doprava. Na vlaky jsou nasazovány motorové vozy řady M 152 (810) v případě potřeb a případné posílení dopravy je kapacity vlaků zvýšena.
Rekonstruován byl i železniční přejezd (7. listopadu 2021, Vlčoun/František Živnůstka)