Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Lávka pro pěší na Rajské
zahradě je kompletní

 O Rail Business Days
je letos nebývalý zájem

 Nové jízdní řády v Ústí:
Mizí takt a mění rozjezdy

 Začala oprava nádražní
budovy v Pardubicích

Pražské trolejbusy čeká bohatá budoucnost

PRAHA - Zatímco zkušební provoz trolejbusů přešel do pravidelného provozu, dopravní podnik připravuje rozvoj tohoto dopravního systému. Brzy se elektrobusy objeví na lince 207, do tří let pak trolejbusy na celé trase linky 140.

O dalším rozvoji bude možné zodpovědně hovořit až za nějaký čas podle výsledků aktuálně realizovaných provozních zkoušek...


V součanosti testovaný trolejbus 30Tr v Prosecké ulici (6. května 2018, Michal Fořt).

První trolejbusová linka označená jako číslo 58 byla oficiálně spuštěna od 1. července, trolejbus jezdí mezi Palmovkou a Letňany. Spoje jezdí podle platného jízdního řádu jezdí denně od 9.00 do 18.30 hodin v hodinovém intervalu, v pátek pak od 12.00 do 19.30 hodin. "Linka č. 58 která je faktickým pokračováním pilotního provozu trolejbusů s technologií dynamického nabíjení. V současnosti je zde testován vůz Škoda SOR 30Tr," informovala tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. V následujících měsících je záměrem dopravního podniku vyzkoušet také kloubový trolejbus.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.


Trolejbus zastižen v nástupní zastávce Letňany (6. května 2018, Michal Fořt).

"Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole," řekl začátkem července Martin Gillar generální ředitel a předseda představenstva dopravního podniku s tím, že v souladu s českou legislativou je linka 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy.

Zkušební úsek Palmovka - Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání v Prosecké ulici, které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou na Palmovce a v lokalitě U Kříže. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.


Dobíjení probíhá také na obratišti Palmovka (6. května 2018, Michal Fořt).

Aby mohl zkušební provoz poskytnout dostatečné výsledky, musí probíhat nejméně jeden rok, aby v něm byly zohledněny všechny možné podmínky. "V horkých letních dnech, v běžných dnech nebo při zimních mrazech jsou nároky na vozidlo a jeho nabíjení zásadně odlišné a to vše je třeba vyzkoušet a změřit. Z výsledků dlouhodobého zkušebního provozu pak vyplynou náklady na odjetý kilometr a teprve následně pak bude možné říct, jakým směrem se projekt bude ubírat," řekl Informačnímu portálu Vlčoun.cz pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Pokud budou výsledky příznivé, je podle Dolínka záměrem nejprve elektrifikovat většinu trasy autobusové linky 140, tedy i v oblasti Proseka a Tupolevovy ulice. "Následně by se řešila elektrifikace v dalších kopcovitých lokalitách, kde jezdí autobusové linky a současně je v blízkosti napájecí síť tramvají," dodal s tím, že o přesných lokalitách však bude možné zodpovědně hovořit až za nějaký čas právě podle výsledků aktuálních zkoušek. V rozhovoru pro Informační portál Vlčoun.cz dokonce Dolínek v souvislosti s rozvojem trolejbusové dopravy v Praze zmínil také Vysočanskou estakádu nebo kopec ze Smíchova na Strahov.

Čtěte také...
- Dolínek: Trolejbusy by mohly jezdit na Strahov (vydáno 12. ledna 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Slavnostního zahájení se chopil historický trolejbus T400 (15. října 2017, Michal Fořt).

Vzhledem k vysoké investiční náročnosti elektrifikace je cílem Dopravního podniku hlavního města Prahy maximálně využít stávající napájecí infrastrukturu tramvají, tudíž prioritou pro další etapy elektrifikace bude zejména dostupnost stávající elektrické infrastruktury. Postup elektrifikace a její cílový rozsah bude záviset na dalším vývoji zejména bateriových technologií, finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě případné dotační či daňové podpoře elektromobility.

Kromě Petrem Dolínkem zmíněné elektrifikace autobusové linky číslo 140, pro kterou dopravní podnik připravuje projektovou dokumentaci a musí získat potřebná povolení k realizaci v roce 2021, je aktuální také nasazení elektrobusů. "Klasické elektrobusy využívající princip statického nabíjení pouze při přestávce na konečné nebo v garáži by se měly v nejbližších letech rozjet také na lince číslo 207 vedené z Ohrady na Staroměstskou," doplnila Řehková.


V zahajovací den byly spoje plné cestujících i nadšenců (15. října 2017, Michal Fořt).

Trolejbusy poprvé v Praze vyjely 28. srpna 1936 a jezdily pražskými ulicemi 36 let. "V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě," vysvětlil vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. V rámci druhé etapy vyjely 15. října 2017.

Tomuto datu předcházela zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať. Pražský dopravní podnik je tak z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

Čtěte také...
- Trolejbusy vyjely. Zatím jen v Prosecké ulici (vydáno 17. října 2017).
- Elektrobusy vyjedou na linku 140 do tří let (vydáno 12. dubna 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Nyní trolejbusy jezdí na lince číslo 58 v pravidelném provozu (26. května 2018, Michal Fořt).

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

  20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!