Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Turecká Bozankaya vyjíždí
zkušebně na linku 58

 Až dvacet nových trolejbusů
dorazí do Jihlavy

 Pro trať na Strahov
už DP hledá zhotovitele

 Hradec Králové se dočká
31 nových trolejbusů

Na přejezdech chybují řidiči! Jezděte opatrně

ČESKÁ REPUBLIKA - Letní prázdniny a období dovolených jsou častým důvodem nepozornosti řidičů. Především na železničních přejezdech je přitom nutné dbát zvýšené bezpečnosti a opatrnosti.

Loni v létě došlo na českých železničních přejezdech ke 32 nehodám, při kterých zemřelo 7 osob a dalších 41 bylo zraněno...


Železniční přejezd ve Studénce po loňské nehodě (22. července 2015, Filip Vlček).

V České republice řidiči narazí na více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý z nich musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. "Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob," připomněl alarmující údaje statistik tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje. 

Dokazuje to například případ, který se stal loni právě o prázdninách ve Studénce. Na železniční přejezd vjel v době, kdy blikala červená výstražná světla, polský kamion, který následně uvěznily stažené závory. Do kamionu narazilo Pendolino mířící z Ostravy do Františkových Lázní. Při nehodě zemřeli tři cestující, strojvedoucímu zničená kabina vlaku amputovala nohu, a další desítky cestujících byly zraněny.

Čtěte také...
- Po střetu Pendolina u Studénky zůstali mrtví (vydáno 22. července 2015).
- Uplynul týden od tragické nehody ve Studénce (vydáno 29. července 2015).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Nejčastěji se stávají nehody na takových přejezdech (28. března 2016, Filip Vlček).

Statistiky posledních let nejsou příliš příjemné. V roce 2015 došlo na železničních přejezdech k 32 mimořádným událostem, přičemž o život při nich přišlo 7 osob a dalších 41 osob bylo zraněno. O rok dříve došlo ke stejnému počtu nehod, ale o život přišlo 10 osob. Zajímavé také je, že v roce 2013 vyšetřovala Drážní inspekce v červenci a srpnu celkem 42 mimořádných událostí, při kterých zemřeli ale jen tři lidé.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i další statistické údaje Drážní inspekce. Podle nich se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením bez závor, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. "Je nutné si uvědomit, že i na přejezdu se světelnou signalizací bez pozitivního bílého světla se řidič musí chovat jako na přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži," upozornil Drápal s tím, že řidič se na takových přejezdech musí rozhlédnout a dát přednost drážní dopravě.


Poškozené auto po střetu v Dolním Poli (1. července 2016, Drážní inspekce).

Prázdninové nehody na sebe o letošních prázdninách nenechaly dlouho čekat. V Dobrém Poli na Břeclavsku došlo v pátek 1. července ve 13.25 ke střetu nákladního vlaku s osobním automobilem. "Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži," dodal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Při nehodě byla zraněna řidička osobního automobilu a škoda byla odhadnuta na 130 tisíc korun, z toho 50 tisíc na vlaku.

Nejčastěji na přejezdech bez závor

Za prvních šest měsíců se v celé České republice událo celkem 82 střetnutí, což je o 4 více, než za stejné období loňského roku. Nejčastěji docházelo k nehodám na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor, a to celkem v 33 případech. Celkově při střetnutích na železničních přejezdech v letošním roce zahynulo již 21 osob, což je oproti loňskému roku o 133 procent více. "Naproti tomu došlo ke snížení počtu zraněných při těchto nehodách, kterých v letošním roce evidujeme 31, což je o téměř 52 procent méně, než za stejné období roku 2015," uzavřel Drápal.


První nehoda letošních prázdnin (1. července 2016, Drážní inspekce).

Některé železniční přejezdy jsou již opatřeny kamerovým systémem, například v Moravskoslezském kraji jde o přejezdy ve Studénce, Suchdolu nad Odrou, Dolní Lutyni a karvinských Loukách. "Tento systém sice sám o sobě bezpečnost na přejezdu nezvýší, nicméně informace o monitoringu přejezdu působí na řidiče jako preventivní prvek a záznam lze dále využít při projednávání a dokazování porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích," uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Drážní inspekce se dlouhodobě věnuje také prevemtivním kampaním. V některých případech jde o informační letáky, v jiných jde o videa zaměřená na problematiku provozu automobilové dopravy na železničních přejezdech. Ani záběry z tragických střetů zničených aut a poškozených lokomotiv bohužel na řadu řidičů nezapůsobí...

Stojí za zhlédnutí...
- Na přejezdech chybují řidiči (publikováno 6. května 2013, SŽDC)
- Nehoda Pendolina ve Studénce - záznam kamer (publikováno 25. září 2015)
  (zdroj: www.youtube.com).


Vizualizace jedné z preventivních kampaní (Drážní inspekce).

Železnice teď

Kouty nad Desnou:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!