Staré žabotlamy dojezdí, poputují do muzea
PRAHA - Končí éra úspěšných elektrických jednotek řad 451/452 přezdívané pantograf či žabotlam. V pátek 10. srpna je plánovaný poslední den pravidelného provozu poslední jednotky 451.025-26.
V sobotu 11. srpna se pak tato vlaková jednotka vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově...
Žabotlamy byly dlouholetou součástí PID (15. srpna 2017, České dráhy).
Staré končící pantografy představují velmi úspěšnou konstrukci vlaků, která v šedesátých letech minulého století předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Výrazně překročily svou původně plánovanou životnost a odvedly velké množství práce v příměstské i regionální dopravě. V osmdesátých letech stály u zavedení taktové dopravy a po roce 1989 u založení Pražské integrované dopravy. Poslední plánovaný den provozu jednotek 451 je v pátek 10. srpna. Při té příležitosti se vypraví do Prahy také muzejní jednotka 451.045-46 ze Šumperka, která pojede jako zvláštní vlak s přepravou cestujících. V pátek v podvečer je pak plánované společné fotografování posledních dvou provozních jednotek ve stanici Praha-Libeň.
Naposledy vyjedou 11. srpna do Chomutova
V sobotu 11. srpna je plánovaná poslední společná jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9.05 hodin z Prahy-Libně, v 9.12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice, Ústí nad Labem západ v 11.05 hodin do Chomutova, kde svou jízdu ve 12.15 hodin ukončí. Jednotka 451.025-26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea. Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova v 15.00 hodin přes Ústí nad Labem západ v 16.05 hodin a Lovosice do Prahy-Holešovic a Prahy-Libně, kam dorazí v 18.54 hodin. Cena zpáteční jízdenky do zvláštního vlaku vedeného historickým pantografem je 300 Kč a lze ji zakoupit v pokladnách železničních stanic, volné jízdenky budou doprodány v sobotu přímo ve vlaku. V Chomutově mohou výletníci zavítat do depozitáře Národního technického muzea nebo do místního zooparku.
Před osmi lety byly některé opatřeny novým nátěrem ČD (11. března 2010, České dráhy).
Elektrické jednotky 451/452 se v posledních letech uplatnily hlavně v Pražské integrované dopravě na území hlavního města a Středočeského kraje. Na těchto linkách byly postupně nahrazeny moderními dvoupodlažními jednotkami CityElefant s klimatizací. Posledním útočištěm žabotlamů byla v pracovní dny městská linka S41 mezi Roztoky u Prahy a Prahou-Libeň. Na této lince je dočasně nahradí jiná bezbariérová vozidla z parku Českých drah typu RegioNova. Pokud získají České dráhy dlouhodobý kontrakt na provoz linky i po roce 2019, pak na ní během plnění tohoto kontraktu nasadí moderní elektrické bezbariérové jednotky.
Díky nim se rozjela Pražská integrovaná doprava
Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Vagónce ve Studénce v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62 kusů celých čtyřvozových jednotek. Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, ve východních Čechách nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Ještě v roce 2005 by se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29 oproti pouze 17 CityElefantům. Za zmínku stojí například nasazení šestivozových jednotek mezi Prahou a Berounem.
Jezdily na linkách v okolí Prahy, Ostravy i do Ústí nad Labem (11. března 2010, České dráhy).