Branický most se druhé koleje dočká už za rok
PRAHA - Stavbaři začali se stavbou druhé koleje na Branickém mostě. Zkapacitnění mostu je nutným krokem mimo jiné i proto, že přes most budou vedeny osobní vlaky během rekonstrukce a úplné uzavírky železničního mostu na Výtoni...
Následovat bude od druhé poloviny října až do dubna příštího roku úplná výluka. Druhá kolej by měla na mostě začít sloužit přibližně za rok...
Pěšína, kterou za rok nahradí potřebná druhá kolej (13. července 2023, Ministerstvo dopravy)
Očekávané zkapacitnění Branického mostu je na dohled. Železniční přemostění Vltavy, které využívají zejména nákladní vlaky, bude už za rok dvoukolejné. To pomůže i během plánované rekonstrukce mostu na Výtoni. K úplnému přerušení provozu po mostě dojde v termínu od 20. října do dubna příštího roku. "Železnice na území hlavního města musí nabízet dostatečnou kapacitu také pro nákladní vlaky. Dosud především nákladní spojka přes Branický most navíc začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů," uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Hlavní náplní prací bude výstavba druhé koleje od Branického mostu do stanice Praha-Krč. Současně vznikne i nová odbočka Spořilov, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou. Projekt zahrnuje rovněž sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. Koncem června bylo také v tiskové zprávě Správy železnic uvedeno, že dosud jednokolejná zastávka Praha-Kačerov získá nové nástupiště s délkou 220 metrů, přestup na metro a autobusy městské a příměstské dopravy pak zajistí nová lávka.
Druhá kolej na mostě byla prioritou Správy železnic
Zdvoukolejnění Branického mostu patřilo mezi priority Správy železnic. "Proto jsem rád, že jsme ve velmi krátkém čase dokázali postoupit z přípravné fáze přímo do realizace. Při výběru zhotovitele jsme navíc kladli důraz na to, aby navrhovaná doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší," vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodal, že realizace stavby umožní odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím během plánované rekonstrukce mostů na Výtoni.
Pohled na dvoukolejný Branický most po dokončení (vizualizace, Správa železnic)
"Projekt zapadá do mozaiky celkové modernizace železničního uzlu Praha, který je součástí páteřní sítě dvou transevropských dopravních koridorů. Proto byl spolu s dalšími osmi českými projekty vybrán v roce 2022 k financování z dopravní části Nástroje pro propojení Evropy. Na uzavření grantové dohody se momentálně pracuje, každopádně opět půjde o 85 procent způsobilých nákladů," doplnil pak Martin Svášek, zástupce Evropské komise v České republice.
"Po domluvě se Správou železnic jsme navrhli změnu harmonogramu stavby, která nám umožní dodržet časový rámec zakázky. Jsme rádi, že se zkušeným týmem našeho sdružení zhotovitelů můžeme být u tohoto prestižního dopravního projektu, který podpoří plynulost železniční dopravy v hlavním městě," poznamenal ředitel společnosti Metrostav TBR Aleš Gothard. Celkové náklady dosahují 2,7 miliard korun. Projekt byl schválen Evropskou unií ke spolufinancování z Nástroje pro propojení Evropy. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1,7 miliardy, Evropská unie pak uhradí 1,46 miliardy korun. Zbývající část zafinancuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Branický most je přezdívaný jako most Inteligence
Branický most, nazývaný také most Inteligence, pochází z poloviny minulého století. Železniční provoz na něm odstartoval v roce 1964. Přestože se původně budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a tvoří součást nákladního průtahu Prahou. Významným hlediskem hodnocení nabídek proto bylo zkrácení období, po které bude na mostě během provádění prací nutné přerušit dopravu.
Rekonstrukcí projde celý Branický most (13. července 2023, Ministerstvo dopravy)